Švýcarský Schaffhausen touží po elektrobusech

Počátkem května 2017 byl tzv. velké radě města Schaffhausen předložen návrh na implementaci elektrobusů na linku číslo 3 místní městské dopravy. Ačkoli ve městě jezdí od roku 1966 trolejbusy (byť na jediné trase), rozhodlo se město sledovat nikoli možnost pořízení parciálních trolejbusů a rozšíření stávajícího trolejbusového provozu, ale využití elektrobusů s rychlonabíjením na konečných.

Trolejbus HESS ve švýcarském Schaffhausenu. (zdroj: Wikipedia.org)

Podle zprávy, kterou předložila městská rada, by měly být náklady v průběhu pětiletého provozu nižší, než v případě dieselových autobusů (8,44 švýcarských franků/km oproti 8,50 frankům). Kromě linky číslo 3 by se měly elektrobusy objevovat také na linkách čísel 4 a 5, takže by bylo zapotřebí pořídit celkem 10 článkových elektrobusů. Vybudováno má být celkem 11 nabíjecích stanic u nádraží v Schaffhausenu a další pro pomalé nabíjení v areálu garáží.  

Změny se však mají dotknout také jediné trolejbusové linky, která by měla podle výpočtů vykazovat ještě vyšší provozní náklady než v případě dieselového autobusu (11,42 franků/km). Předpokládá se, že by u všech trolejbusů mělo dojít k náhradě dieselového pohonu za pohon na baterie. Po této přestavbě by měly začít trolejbusy sloužit jako parciální trolejbusy (elektrobusy), což znamená, že by mělo dojít k demontáži již vystavěné infrastruktury na vybraných úsecích a ponechání trolejového vedení jen na cca 60 % trasy. Jako první by mělo být trolejové vedení demontováno na úseku mezi zastávkami Feuerwehrzentrum a Mühlentor, což znamená, že by trolejové vedení zmizelo z prostoru před vlakovým nádražím (společně se smyčkou Schlagbaumstrasse). Další likvidace trolejového vedení by měla proběhnout v části Neuhausen mezi zastávkami Neuhausen Zentrum a Schidegg. Předpokládá se, že by se tak mělo ročně ušetřit okolo 380.000 franků a náklady na provoz trolejbusů by měly klesnout na 11,29 franků/km.

Předpokládá se, že město si nejprve jeden elektrobus s průběžným nabíjením (Opportunity Charging – OCC) otestuje a následně by mělo v září 2018 následovat schválení financování projektu a od podzimu 2019 by mohly být elektrobusy a parciální trolejbusy uvedeny do provozu.

Je však otázkou, do jaké míry Schaffhausen na demontáži trolejového vedení skutečně ušetří v dlouhodobém horizontu. U zastánců elektrobusů je možné v řadě studií spatřit, že jsou pro srovnávání používána data, která pracují s optimistickými ukazateli u elektrobusů a naopak pro srovnání s trolejbusy (i autobusy) využívají horších ukazatelů. Často jsou například zkreslovány údaje o nákladovosti nabíjecích stanic a jejich údržby, přívodu napájecích kabelů, spotřebě atp. Například rakouský Salzburg se nedávno podobných záměrů na demontáž částí trolejového vedení vzdal ve chvíli, když zjistil, jak energeticky náročné by bylo napájení zbylých úseků (s ohledem na zvýšenou spotřebu pro nabíjení baterií). Rodiště Mozarta tak naopak připravuje stavbu dalších nových tratí.

Ve švýcarském Schaffhausenu ovšem trolejbusy bojují o svou budoucnost dlouhodobě. V provozu je jen jediná 8,8 km dlouhá linka, na níž může být nasazováno max. 7 vozidel. Před necelými deseti lety se někteří politici ve městě zasazovali o zrušení trolejbusového provozu, mezi nimi hlasitě i Daniel Preisig. Ten je v komunální politice činný dodnes a v rámci tzv. velké rady města je dnes zodpovědný právě za oblast dopravy…

Libor Hinčica