Menu

Vlakotramvaj T11 v Paříži uvedena do provozu

Vlakotramvaje Alstom Citadis Dualis na lince T11 u Paříže. (zdroj: https://twitter.com/Tram11Express)
Vlakotramvaje Alstom Citadis Dualis na lince T11 u Paříže. (zdroj: https://twitter.com/Tram11Express)
Stáhnout PDF
Nezařazené
04. 07. 2017 07:33
Redakce
1 minuta čtení

Ještě v roce 1991 bychom v Paříži a jejím bezprostředním okolí nenalezli jedinou tramvajovou trať. Postupně však bylo v regionu Île-de-France v letech 1992–2014 uvedeno do provozu celkem 8 tramvajových tratí (a na nich 9 linek označených písmeny T1–T8, přičemž linka T3 je rozdělena na dvě části T3a a T3b). Tratě ovšem netvoří ucelenou síť, a ačkoli se o nich hovoří jako o pařížských tramvajích, přesnější je označení tramvaje v regionu Île-de-France. Rozdílné jsou rovněž technologie, které byly při výstavbě tramvajových tratí použity. Linky T5 a T6 tak například odpovídají tzv. tramvajím na pneumatikách, linka T4 je poté řešena jako tzv. vlakotramvaj.

Vlakotramvaje Alstom Citadis Dualis na lince T11 u Paříže. (zdroj: https://twitter.com/Tram11Express)

Vlakotramvají je rovněž nově otevřená linky T11, která začala sloužit cestujícím dne 30. 6. 2017. Tato trať je součástí projektu, jenž byl původně nazýván jako Tangentielle Nord a později byl přejmenován na Tram Express Nord. Běžně se dnes sice o této trase hovoří jako o další tramvajové lince v Paříži (k čemuž svádí i systém značení), opět ovšem platí, že linka je provozována již mimo katastrální vymezení francouzského hlavního města. Rychlé spojení oblastí severně od Paříže měla navíc původně zajišťovat lehká železniční vozidla, namísto nich však byly v roce 2006 upřednostněny tzv. vlakotramvaje. Zároveň došlo v témže roce k rozdělení projektu na dvě etapy, z nichž ta první o délce 10,6 km měla spojovat konečné Épinay-sur-Seine a Le Bourget. Stavební práce byly zahájeny v roce 2010 s tím, že se počítalo, že již o čtyři roky později budou vlakotramvaje v provozu. V roce 2014 ovšem teprve padlo rozhodnutí, jaká vozidla budou pro systém pořízena a k zahájení provozu došlo vinou zpoždění až poslední červnový den letošního roku.

Celkové náklady na vybudování trati činily 603 mil. € (cca 15,86 mld. Kč), přičemž o tuto sumu se mezi sebou podělilo několik subjektů, a sice region Île-de-France (47 %), centrální vláda (27 %), města Seine Saint-Denis (2%) a Val d’Oise (1 %) a francouzské státní železnice SNCF (24 %), které jsou zároveň provozovatelem dopravy. Dalších 83 mil. € (cca 2,2 mld. Kč) spolkl nákup vozidel. Celkem bylo pro trať objednáno 15 vozů Alstom Citadis Dualis, což jsou vlakotramvaje nabízené francouzským producentem Alstom. První z těchto vozů, jejichž finální montáž probíhá ve městě Valenciennes na severu Francie, byl dodán již v srpnu 2016. Další vozidla následovala vždy po jednom kuse v měsíčním intervalu. Vlakotramvaje, které jsou koncipovány jako částečně nízkopodlažní vozidla, zvládnou jezdit rychlostí až 100 km/h. Pro jejich pořízení nemuselo být vypisováno zvláštní výběrové řízení, neboť SNCF uzavřely s Alstomem v roce 2007 obří rámcový kontrakt na dodávku až 200 vozidel tohoto typu, z nějž však doposud bylo uplatněno dodání jen 78 vozů, z nichž fyzicky bylo předáno prozatím 63.

Podobné články