Modertrans dodá další tramvaje do Wrocławi

V polské Wrocławi naváže na dodávku osmi tramvají Moderus Beta MF 19 AC z let 2015 až 2017 a 13 dalších téhož typu objednaných v rámci opce závěrem loňského roku (dodány mají být do konce roku 2017) nákup celkem 40 tramvají téhož typu.

Moderus Beta MF 19 AC ve Wrocławi. (zdroj: Wikipedia.org)

Jak oznámil dne 21. 7. 2017 dopravce MPK Wrocław, podal výrobce z Poznaně nejnižší nabídku. Nutno dodat, že se nejednalo o oznámení nijak nečekané. Provozovatel totiž požadoval v tendru tramvaje sice nízkopodlažní, nicméně spokojil se s nízkopodlažní plochou pouhých 20 %. Takovému zadání bez problémů vyhověl právě model Moderus Beta, který nabízí 27% podíl, neboť nízkopodlažní je u něj pouze střední článek (podobně jako u českých modernizovaných tramvají původního typu KT8D5). Přesto se kromě Modertransu odvážil přihlásit do soutěže ještě další uchazeč, a sice Pesa Bydgoszcz. Ta nabídla svůj 100% nízkopodlažní model Pesa Twist. Za 40 tramvají však požadovala v porovnání s Modertransem takřka dvojnásobně větší cenu.

Zatímco Modertrans nabídl 40 tramvají Moderus Beta MF 19 AC za cenu 176,2 mil. zlotých (cca 1,08 mld. Kč; tj. jeden vůz za zhruba 27 mil. Kč), Pesa požadovala 324,4 mil. zlotých (cca 1, 98 mld. Kč; tj. přibližně 49,7 mil. Kč). Celkový rozpočet, jenž měl dopravce k dispozici, činil 236,2 mil. zlotých. Nabídková cena za nové tramvaje od Modertransu je sice relativně nízká, na druhé straně se hodí uvést, že v minulosti pořizovala Wrocław tramvaje téhož typu (a v menší sérii) ještě levněji. První vozy stály například pouze 3,75 mil. zlotých (zhruba 23 mil. Kč). A za v přepočtu zhruba 24,2 mil. Kč byly prodány v roce 2015 obousměrné tramvaje Moderus Beta MF 16 AC BD do katovické aglomerace. 

Ačkoli cena nebyla v rámci poslední soutěže na tramvaje pro Wrocław jediným hodnotícím kritériem, byla kritériem hlavním, což při takto výrazném rozdílu posunulo Modertrans k jasnému vítězství. Čtyři desítky nových tramvají by měly být dodány v období od 15. 10. 2018 do 30. 11. 2019.

Wrocław hodlá nahradit novými tramvajemi nejstarší vozy typu Konstal 105Na. Vozidla Moderus Beta ovšem nelze považovat za nejlepší způsob dlouhodobé obnovy vozového parku, ale spíše za možnost, jak část parku obnovit za vynaložení relativně nízkých výdajů, a přitom nabídnout alespoň nějaký podíl nízké podlahy (mimo to budou tramvaje vybaveny také klimatizací, takže pohodlí se v porovnání se starými „konstaly“ jistě zvětší). MPK Wrosław si tuto skutečnost dobře uvědomuje a další tendr na 32 vozů, které by měly být dodány v letech 2020–22, plánuje již vypsat tak, aby byla připuštěna vozidla pouze se 100% podílem nízké podlahy.

Libor Hinčica