V dubnu zastavili provoz trolejbusů. Teď je vracejí zpět

Rumunské město Piatra Neamt (ležící na východě země v rumunské Moldávii) se připravuje na návrat trolejbusů do svých ulic. Jejich provoz byl přitom zastaven teprve nedávno – od 1. 4. 2017 (resp. 31. 3., kdy vyjely naposledy).

Ex-lyonské trolejbusy ev. č. 143 ( ex-Lyon 2836) a 145 (ex-Lyon 2816) na centrální zastávce Darmanesti ve středu města. (foto: Gunter Mackinger)

Trolejbusy ve městě, v němž žije okolo 110000 obyvatel, začaly sloužit veřejnosti v roce 1995. Jejich zavedení souviselo se značným znečištěním životního prostředí v oblasti a snahou o zlepšení kvality ovzduší. Postupně se podařilo vytvořit poměrně rozsáhlou síť, na níž sloužily trolejbusy domácí produkce (Rocar) i vozidla pořízená jako ojetá z francouzského Lyonu. Ačkoli se dlouhodobě hovořilo o dalším růstu trolejbusové sítě a nákupu nových vozidel (vzniknout má i meziměstská trať o délce 16 km do města Rožnov), bylo dne 27. 3. 2017 překvapivě oznámeno, že od 1. 4. dojde k zastavení trolejbusového provozu. S ohledem na volbu data přitom museli dopravce i novináři ujišťovat veřejnost, že se nejedná o žádný aprílový žert a že trolejbusová doprava v ulicích města skutečně končí.

Důvodem k zastavení provozu byla změna způsobu financování veřejné dopravy, kdy při poskytnutém objemu finančních prostředků neměl mít provozovatel finance na to, aby mohl trolejbusovou dopravu nadále zajišťovat. Rozhodl se proto, že bleskově nahradí provoz na trolejbusových linkách autobusy. Toto rozhodnutí ovšem vyvolalo nesouhlasný postoj ze strany politických zástupců města i jeho občanů. Vedení dopravního podniku tak zařadilo zpátečku a 25. 4. 2017 oznámilo, že se trolejbusy do provozu opět vrátí, a sice od 15. 6. 2017.

Oproti původnímu stavu však bude provoz trolejbusů omezen, tedy alespoň prozatím. Od poloviny června totiž mají jezdit trolejbusy jen ve špičkových časech, v sedlech je mají opět nahradit autobusy. Předpokládá se ovšem, že následně budou trolejbusy ve městě jezdit opět celodenně. Pauza v provozu byla mezitím využita k údržbě trolejového vedení a opravě vybraných úseků.

Redakce ve spolupráci s Gunterem Mackingerem