Menu

MAN hodlá představit efektivnější hybridní autobus

MAN již dnes hybridní autobusy nabízí, nicméně model, který by měl být představen v závěru roku 2017, by měl být výrazně inovován a svou konstrukcí přispět k dosažení vyšších úspor paliva. (foto: MAN Truck & Bus)
MAN již dnes hybridní autobusy nabízí, nicméně model, který by měl být představen v závěru roku 2017, by měl být výrazně inovován a svou konstrukcí přispět k dosažení vyšších úspor paliva. (foto: MAN Truck & Bus)
Stáhnout PDF
Nezařazené
03. 06. 2017 07:22
Redakce
1 minuta čtení

MAN Truck & Bus se podílí na výzkumném projektu EU s názvem ECOCHAMPS. Cílem projektu je inovování hybridní technologie pro různé oblasti využití.

MAN již dnes hybridní autobusy nabízí, nicméně model, který by měl být představen v závěru roku 2017, by měl být výrazně inovován a svou konstrukcí přispět k dosažení vyšších úspor paliva. (foto: MAN Truck & Bus)

V rámci projektu EU „Horizon2020“ se ECOCHAMPS zabývá zdokonalováním hybridní technologie v osobních i v užitkových vozidlech. Cílem 26členného konsorcia je vývoj efektivního, kompaktního, robustního a nákladově příznivého hybridního pohonného řetězce pro různé oblasti využití. Jako jeden ze zúčastněných partnerů vyrobí MAN hybridní autobus, který by měl dosáhnout až 20% zlepšení efektivity hnacího řetězce (tisková zpráva výrobce však neuvádí, zda ve vztahu k současně nabízeným hybridům, nebo ve vztahu ke klasickým dieselovým autobusům, pozn. redakce). „Právě v segmentu městských autobusů vidíme v zásadě silný potenciál pro využití aplikací eMobility. Avšak mimořádně důležitou roli hrají u dopravních podniků a dopravců tzv. Total Cost of Ownership (celkové náklady na vlastnictví)“, vysvětluje Dr. Götz von Esebeck, vedoucí eMobility ve společnosti MAN Truck & Bus. „Proto nepřetržitě pracujeme na technických i ekonomických zlepšeních našich řešení.“ Příkladem je důraz na standardizaci komponentů a dále úvahy o tom, jak by se u užitkových vozidel dalo profitovat z komponent velkosériově vyráběných osobních vozů. Technologická stavebnice by přitom měla být stejně k dispozici pro nákladní vozidla i pro autobusy.

Principiálně MAN v hybridním pohonu spatřuje smysluplné doplnění produktového portfolia. Hybridní autobusy by mohly znatelně přispět k nízkoemisní dopravě jako překlenovací technologie až do uvedení plně elektrického městského autobusu na trh či jako doplnění například příměstské dopravy při svozech z mimoměstských oblastí do center měst.

Dále by mohla hybridní technologie představovat i ve vozidlech s konvenčním pohonem příspěvek nejen k ochraně životního prostředí, ale i k hospodárnosti tím, že by rekuperovala brzdnou energii, krátkodobě by ji uložila a využila ji například k pohonu vedlejších agregátů. Proto MAN vyvíjí v rámci projektu koncept pro základní vozidlo s elektrickým hnacím ústrojím. Podle přání zákazníka pak do vozidla bude možné integrovat různé zdroje energie, jako například dieselový generátor nebo palivový článek. Rovněž pak bude jednoduše možné vybavit plně elektrické bateriové vozidlo, které se nabíjí v depu, vyšší úložnou kapacitou.

Tento v rámci projektu ECOCHAMPS vyrobený základní hybridní autobus představí MAN veřejnosti ve 4. čtvrtletí 2017.

TZ MAN Truck & Bus

Podobné články