Na trase C pražského metra si cestující mohou nově vyzkoušet plastové sedačky

Na trase C pražského metra je už nyní možné narazit na jeden vůz soupravy typu M1, který je osazen novým typem plastových sedaček. Důvodem je nezbytné provozní ověření těchto sedadel, a to nejen z pohledu cestujících, ale i z pohledu údržby samotných sedadel, neboť současné konstrukční řešení upevnění čalouněných dílů ke skořepině sedadla již pomalu dožívá (nejstarší soupravy typu M1 jsou v provozu již 17 let).

Soupravy metra M1 v depu Kačerov. (zdroj: Wikipedia.org)

Vložený vůz č. 4270 s novými sedadly jezdí v soupravě č. 4147–4148. Čelní vůz M1 s evidenčním č. 4196 zase získal LED osvětlení. Jde o předzvěst generální opravy N7, která čeká všechny vozy metra po ujetí 1.600.000 km. DPP je na samotném počátku praktického ověřování nového typu sedadla a není zatím jasné, zda na základě zkušeností z provozu a údržby nedoznají sedadla případných změn.

Plastová sedadla ve voze ev. č. 4270 soupravy metra typu M1. (foto: DPP)

„Budeme velmi rádi za každou zpětnou vazbu od cestujících, protože veřejná doprava je tady pro ně a snažíme se jim nabídnout maximální možný komfort,“ řekl Petr Dolínek, předseda dozorčí rady DPP a náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas (ČSSD).

V případě kladného provozního ověření nových sedaček DPP předpokládá, že jimibudou postupně vybavovány soupravy typu M1 v rámci plánované generální opravy N7, jež bude u všech souprav probíhat v polovině životnosti souprav, tj. cca po 20 letech provozu. Start těchto generálních oprav je zatím předpokládán v průběhu roku 2019.  Generální oprava N7 všech vlaků metra M1 bude trvat zhruba 4–5 let a má zajistit bezproblémové fungování vlaků na dalších 20 let.

Plastová sedadla ve voze ev. č. 4270 soupravy metra typu M1. (foto: DPP)

Vzhledem ke stále poměrně vysoké technické úrovni tohoto typu vlaků nastane největší proměna v prostoru pro cestující. Současné čalouněné sedačky budou v souladu s názorem cestující veřejnosti nahrazeny sedačkami plastovými, které splňují současné nároky na čistotu i hygienu. Současně se zjednoduší jejich údržba, protože v případě čalouněných sedáků bylo v určitých časových intervalech nezbytné sedadla důkladně čistit. Sedáky se pak musí ze skořepiny vyjmout a odeslat výrobci k chemickému čištění nebo k opravě či výměně v případě poškození nebo degradace materiálu.

Dojde i na změny osvětlení, kdy budou stávající zářivky nahrazeny LED osvětlením. S některými novinkami už se cestující mohou díky nasazení vzorkových vozů seznámit, další se ještě dolaďují.

TZ DPP