První hybridní autobusy v Srbsku

Ve městě Čačak v centrální části Srbska byly do provozu místní MHD zařazeny hybridní autobusy Volvo 7700H. Celkem si dopravce Kavim Autoprevoz pořídil pro provoz místní MHD 10 vozidel tohoto typu. Nákup hybridních vozů v Srbsku je však velmi zajímavý.

Jeden z deseti hybridních autobusů Volvo 7700H pro provoz ve městě Čačak. (foto: Sača Conić; Autobusi.net)

Žádný z deseti autobusů totiž nebyl pořízen jako nové vozidlo. Čtenáři, kteří se vyznají v současné produkci Volva, vědí, že již několik let je vyráběna řada Volvo 7900 (Hybrid, Electric Hybrid, případně Electric). Všechny hybridní autobusy pro více než 70tisícové městě Čačak však odpovídají starší verzi 7700H, tedy vůbec prvnímu sériově vyráběnému hybridu od Volva. Autobusy původně různě dlouhou dobu sloužily u dopravců v Německu, Lichtenštejnsku a Švýcarsku. Ačkoli před zařazením do provozu v Čačaku byly na vozech provedeny určité úpravy – všechny byly například přelakovány do barev místního dopravce – je možné na většině z nich rozeznat (především v interiéru) jejich původ. Tak bylo možné identifikovat například vozy z Vaduzu, Luzernu nebo města Neu Isenburg.

Autobusy se navíc odlišují i svou konfigurací. 9 z 10 vozů je třídveřových, jeden (ex-Neu Isenburg) byl vyroben jako dvoudveřový. Některé autobusy mají vně předsuvné dveře, jiné (i pro nás typičtější) dveře dovnitř kyvné. Část flotily je vybavena palubní deskou ACTIA, další vozy disponují provedením od Volva atp. Všechny autobusy jsou vybaveny kompaktním 5litrovým motorem a převodovkou I-Shift.

Pohled do interiéru jednoho z 10 hybridních autobusů. (foto: Saša Conić; Autobusi.net)

Slavnostní prezentace vozidel se konala dne 27. 4. 2017. Kromě čtyř autobusů byly vystaveny také další výrobky Volva, včetně osobních automobilů. První z autobusů byly do provozu s cestujícími zařazeny krátce po prezentaci. Jedná se přitom o první hybridní autobusy, které byly v Srbsku do provozu uvedeny. O důvodech ukončení provozu u původních provozovatelů v západní Evropě nebyly žádné informace zveřejněny.

Redakce ve spolupráci se Sašou Conićem a Slobodanem Kostićem (Autobusi.net)