Menu

210 autobusů Iveco Urbanway pro Kazachstán

Autobusy Iveco Urbanway (ve společnosti jednoho ze 2 dodaných vozů Crossway) v Astaně. (foto: Iveco Bus)
Autobusy Iveco Urbanway (ve společnosti jednoho ze 2 dodaných vozů Crossway) v Astaně. (foto: Iveco Bus)
Stáhnout PDF
Nezařazené
01. 06. 2017 12:07
Redakce
1 minuta čtení

Kazašská metropole Astana zařadila do provozu první část vozů z obřího kontraktu na dodávku nových městských autobusů Iveco Urbanway. V dodávce čítající celkem 210 autobusů budou zastoupeny vozidla o délce 12 m i 18 m, a sice v dieselovém i hybridním provedení.

Autobusy Iveco Urbanway (ve společnosti jednoho ze 2 dodaných vozů Crossway) v Astaně. (foto: Iveco Bus)

Nové autobusy si Astana pořídila v souvislosti s výstavou EXPO 2017, která momentálně ve městě probíhá. Vozy však budou pochopitelně sloužit ve městě i po skončení této výstavy. Iveco Bus získalo prestižní zakázku na dodávku vozidel již v roce 2014. Pro výrobce přitom nejde o první velký úspěch na kazašském trhu, protože již dříve dodal do téhož města početnou flotilu (358 ks) staršího modelu Iveco Citelis (EURO 5). Po dokončení dodávek do Astany by tak měl mít místní městský dopravce Astana LRT LLP k dispozici celkem 570 autobusů nesoucích značku Iveca (dodány byly také dva autobusy Iveco Crossway). První nové Urbanwaye byly slavnostně předány do provozu dne 15. 5. 2017.

Část nových autobusů bude dodána i v provedení s hybridním pohonem. Město si od toho slibuje snížení emisí v ovzduší i snížení hlučnosti. V letech 1983–2008 přitom ve městě jezdila i vozidla s čistě elektrickým pohonem – trolejbusy (a to včetně těch vyrobených v Československu). Trolejbusový provoz byl ale v září 2008 zrušen, oficiálně v souvislosti s nezaplacenými fakturami za elektřinu. Astana dlouhá léta představuje také své projekty tramvají. Ty už měly několik podob, nicméně opakovaně byly přípravy zastavovány a vypisovány nové tendry na zhotovitele. Původně měla být tramvajová linka zprovozněna nejpozději právě v souvislosti s výstavou EXPO 2017, přičemž na dodávkách vozidel se měl podílet francouzský Alstom. Namísto Citadisů však město objednalo jen flotilu Citelisů, k nimž se nyní přidávají první Urbanwaye. Plány na zavedení BRT systému coby náhrady tramvají však byly později přehodnoceny a stavba tramvajové tratě, na níž se nakonec podílí významnou měrou čínské firmy, skutečně začala. Termín zprovoznění v roce 2017 je ale nereálný. I proto město potřebuje nakupovat ve velkém nové autobusy. Kromě tramvají by mělo dojít v dohledné době také k otevření první trasy metra.

K autobusům Urbanway doplňme, že montáž všech 210 vozidel probíhá z větší části ve Francii, konkrétně v Annonay. Finální dokončení ale zajišťuje společnost SaryarkaAutoProm (SAP) z města Kostanaj na severu Kazachstánu.

Podobné články