Dánská renesance tramvají pokračuje. Odense vybralo dodavatele vozidel

Třetí největší město Dánska, Odense, uzavřelo soutěž na nákup nových tramvají pro svůj nově budovaný tramvajový systém. V Dánsku přitom momentálně tramvaje nejezdí, avšak již brzy by měla být slavnostně zahájena doprava na první části sítě tramvají v Aarhusu a Odense by se mělo na mapě tramvajových provozů ukázat od roku 2020.

Vizualizace tramvají v dánském městě Odense. (zdroj: Odenseletbane.dk)

V minulosti Odense již tramvajový provoz mělo. Jediná normálněrozchodná trať o délce cca 8 km sloužila cestujícím od 5. 10. 1911 do 30. 6. 1952. Nyní se intenzivně pracuje na tom, aby se tramvaje do ulic města vrátily. Městská rada schválila záměr po letech příprav dne 5. 2. 2015, což dalo mj. prostor k odkoupení či vyvlastnění pozemků, po nichž má být dráha vedena. Ještě v témže roce začaly práce na posunu inženýrských sítí a na mostě Albani, který musel být pro potřeby tramvají dodatečně vyztužen. Vlastní výstavba trati začne v letošním roce a dokončena by měla být na konci roku 2020.

Budovaná první linka tramvaje v Odense. (zdroj: Odenseletbane.dk)

Celkový rozpočet na výstavbu 14,5 km dlouhé linky s 26 zastávkami je zhruba 3 mld. dánských korun (cca 10,83 mld. Kč). Na trase, jež spojí město současně ze severu na jih a ze západu na východ mezi konečnými Tarup a Hjallelese, se očekává denně frekvence okolo 34 000 pasažérů. Trasa tramvaje bude procházet kolem místní univerzity a napojí také centrální nádraží. Vozidla by měla celou trasu urazit za cca 42 minut.

Původně se předpokládalo, že by interval na lince mohl být 10 minut, nicméně město nechalo záměr nakonec přehodnotit a rozhodlo se zkrátit spoje tak, že bude možné zajistit interval okolo 7–8 minut. Z tohoto důvodu bylo nakonec poptáno více vozidel, než se očekávalo. Zatímco dříve se hovořilo o 14 tramvajích, výběrové řízení již počítalo s 16 vozy.

Další z vizualizací tramvají v Odense.  (zdroj: Odenseletbane.dk)

Dodavatelem nových tramvají má být společnost Stadler Pankow, která se do tendru přihlásila s modelem Variobahn. Stadler uspěl i ve výběrovém řízení na tramvaje pro Aarhus (kam byly rovněž dodány i vozy Variobahn), takže v Dánsku nebudou k vidění jiné tramvaje než ty od švýcarského výrobce. Do Odense by měly zamířit pětičlánkové vozy o délce cca 30 m. Na nákup tramvají by mělo město vynaložit 336 mil. dánských korun (cca 1,2 mld. Kč; cca 75,6 mil. Kč/vůz).

Výstavbu infrastruktury by mělo zajistit konsorcium firem Comsa a Munck Gruppen, které podalo nejlepší nabídku (1,2 mld. dánských korun/cca 4,32 mld. Kč) na vybudování samotných tratí, zastávek, vozovny a napájecí infrastruktury.