První elektrobus Škoda Perun zamíří na Slovensko

První elektrobus Škoda Perun 26 BB H od plzeňské Škody Electric začne sloužit na Slovensku. Po dodávkách vozidel do Hradce Králové, Plzně a Třince si jeden vůz objednal dopravce Arriva Nové Zámky pro provoz ve městě Šaľa.

Elektrobusy Škoda Perun 26BB HE dodala Škoda Electric také do slezského Třince. (foto: Škoda Electric)

Městskou hromadnou dopravu v Šaľe na jihu Slovenska zajišťuje společnost Arriva Nové Zámky, která je ve městě staronovým dopravcem. Město totiž vypsalo v roce 2015 tendr na nového provozovatele MHD, kterou v tomto městě s bezmála 25 000 obyvateli tvoří jediná autobusová linka. Do první soutěže, která již požadovala nasazení elektrobusu, se však přihlásil pouze jediný uchazeč, přičemž městu se zdála nabídková cena příliš vysoká. Proto byla vypsána upravená soutěž, do níž se sice rovněž přihlásil jen jediný uchazeč – dosavadní provozovatel Arriva Nové Zámky – nicméně soutěž již bylo možné uzavřít.

Po koupi elektrobusu, jehož výroba v těchto dnech v Plzni začíná, bude možné zajistit většinu výkonů místní MHD na elektřický pohon. Nový 12m elektrobus postavený na platformě vozidel Solaris Urbino 12 electric by měl začít vozit cestující již v létě letošního roku. Vůz na jedno nabití zvládne ujet cca 130 km, nicméně v praxi se předpokládá, že bude možné jej navíc dobíjet během dne, a tím dojezd prodloužit. Zejména v popoledních hodinách, kdy je interval na lince MHD pouze hodinový, je v autobusových garážích situovaných vedle autobusového nádraží možnost využít čas odstavení vozidla k nabití a zvýšení kapacity elektrické energie uložené v bateriích. Samozřejmostí je pak nabití do plného stavu v průběhu noci.

Vítězství v tendru na zajištění provozu MHD v Šaľe znamená pro Arrivu Nové Zámky jistotu 10letého provozování MHD (od 1. 1. 2017 do 31. 12. 2026) v tomto jihoslovenském městě. Výběrové řízení budilo jisté kontroverze mezi zástupci města, části městských zastupitelů se nelíbilo, že výkony MHD jsou v důsledku dlouhých intervalu příliš malé, čímž je služba pro řadu občanů neatraktivní. Namísto nového 12m vozidla proto bylo navrhováno provozování více vozů menší kapacity, které by mohly zajistit kratší interval.