Modernizace tramvaje T3 v Charkově

V ukrajinském Charkově byla představena nová částečně nízkopodlažní tramvaj. Vůz vychází z koncepce českých tramvají "Vario LF", tedy tramvaje se dvěma otočnými podvozky a s nízkou úrovní podlahy ve střední částí skříně. Podobné modernizace vozů Tatra T3 s výměnou vozové skříně byly na Ukrajině již dříve realizovány v Kyjevě a Oděse. Charkovská tramvaj je rovněž administrativně vedena coby modernizace vozu T3 - konkrétní typové označení je T3-VPNP. Fakticky však jde o zcela nové vozidlo, a to včetně podvozků. Rovněž stojí za zmínku fakt, že vůz je vybaven plnohodnotnou klimatizací prostoru pro cestující. 

Vzhled nové modifikace modernizace tramvaje T3 v Charkově. (foto: město Charkov)  

Výroba vozu byla realizována přímo v dílnách místního dopravního podniku (Saltovskoje tramvajnoje depo) a trvala necelý rok. Podle místní televize "ObjectivTv" činí pořizovací cena nové tramvaje zhruba devět milionů hřiven (cca 8,3 mil. Kč). Do konce roku by měly charkovské tramvajové dílny zkompletovat ještě čtyři identické tramvaje. Veřejnosti představený první vůz se v průběhu těchto dnů podrobuje zkušebním jízdám, po kterých by měl dostat povolení k provozu s cestujícími.

Pohled do interiéru vozu. (foto: město Charkov) 

Doplňme, že vozový park charkovských tramvají je v posledním období masivně obnovován prostřednictvím nákupu ojetých vozů ze zemí EU. Po desítkách vozů zakoupených z Prahy a lotyšské Rigy můžeme od minulého roku spatřit v Charkově rovněž vozy z Ostravy nebo Olomouce. V letošním roce se pak v ulicích Charkova objevily vozy T3SUCS ze slovenské Bratislavy a jejich počet neustále stoupá. Bezmála šedesát vyřazených "té trojek" odkoupila od bratislavského dopravního podniku ostravská firma PREGOTUX s.r.o. Nyní se v Charkově podle dostupných zdrojů nachází zhruba 40 bratislavských vozů, které před uvedením do náročného ukrajinského provozu prochází opravou. Lze očekávat, že do Charkova zamíří i zbývající vyřazené vozy, které v bratislavských vozovnách prozatím zůstaly.