Švýcarské tramvaje v Bulharsku

Nejen Praha prodává své vozy T6A5 do Sofie. Od února 2017 začaly být do bulharské metropole dodávány také první článkové tramvaje odkoupené ze švýcarské Basileje (Basel). Zatímco ex-pražské vozy jsou určeny pro provoz na normálněrozchodné síti, ty švýcarské budou využívány v rozlehlejší úzkorozchodné síti, která má atypický rozchod 1009 mm. Z tohoto důvodu je nutné tramvaje po převezení ze Švýcarska mírně upravit (Basilej používá rozchod 1000 mm).

Ex-basilejský vůz Be 4/6S byl zachycen v Sofii na lince č. 8 první den provozu s cestujícími (24. 4. 2017). (foto: Vladimir Simov)

Celkem by mělo do Bulharska zamířit 28 tramvají, momentálně se jich v Sofii nachází 12, v provozu s cestujícími jsou tři vozy, jež byly slavnostně představeny veřejnosti dne 24. 4. 2017. Dodání zbylých 16 vozů by mělo proběhnout do konce letošního roku. 

Do Bulharska byly prodány tramvaje typu Be 4/6S, které byly vyrobeny vagónkou Schindler Waggon AG v letech 1990–91 (a to v počtu 28 kusů, takže Sofie odebere celou flotilu těchto vozů). V Basileji nesly tramvaje ev. č. 659–686. V letech 1997–99 byly původně dvoučlánkové vozy modernizovány a prodlouženy dosazením středního nízkopodlažního článku.  

Částečně nízkopodlažní tramvaje začaly být do Sofie převáženy od února 2017, v provozu se však objevily první vozy po nezbytných úpravách až 24. 4. 2017. Prozatím jsou vozy nasazovány výhradně na linku číslo 8.

Vozidla pořídila Sofie velmi výhodně. Celková cena projektu byla vyčíslena na 3 mil. švýcarských franků (cca 74,4 mil. Kč), většinu z této sumy ale formálně zaplatilo Švýcarsko v rámci projektu mezinárodní pomoci. Výše podpory země helvétského kříže činila 2,5 mil. CHF, takže Sofie musela uhradit jen 0,5 mil. CHF, tj. cca 12,4 mil. Kč – za jeden vůz tak zaplatí město jen okolo 442 tisíc Kč.

Redakce ve spolupráci s Tzankem Simeonovem