Tramvají v Bergenu až na letiště

Tramvajový systém v norském Bergenu (známý jako Bergen Bybanen) se dočkal napojení s místním letištěm. Slavnostní otevření provozu na prodlouženém úseku tramvajové tratě se konalo dne 21. 4. 2017.

Variobahn od Stadleru v Bergenu. (foto: Ing. Petr Malinovský)

Bergen již v minulosti tramvaje provozoval, a sice od roku 1897 do roku 1965. Již krátce po jejich zrušení se objevily první plány na obnovení kolejové dopravy, byť v pozornosti tehdejších radních byl spíše rychlodrážní provoz na pomezí městské dráhy a metra než klasická tramvaj. V 90. letech však byly záměry přehodnoceny a přednost dostala klasická tramvaj.

Provoz tramvají byl obnoven v roce 1993 v části Møhlenpris, avšak jednalo se jen o 300 m dlouhý úsek historické linky, u které je sice dlouhodobě plánováno prodloužení, nicméně všechny plány v tomto směru prozatím ztroskotaly. Moderní tramvaj vznikla po letech průtahů a po dvou letech výstavby až v roce 2010. Už tehdy se předpokládalo, že tramvaj napojí Bergen s místním letištěm.

Podpovrchová stanice na letišti na vizualizaci. (zdroj: Bergen Bybanen)

Po otevření první části trasy o délce 9,8 km dne 22. 6. 2010 následovalo prodloužení na konečnou Lagunen (o délce 3,6 km) v červnu 2013. Další úsek až k letišti o délce 7 km měl být původně dokončen již v roce 2016, nakonec však došlo k mírnému zpoždění a rozdělení třetí etapy na několik dílčích úseků. Od 15. 8. 2016 se začalo nejprve jezdit na zastávku Birkelandsskiftet (dvě zastávky před letištěm) a později až k nové vozovně u zastávky Kokstadflaten (zdě však pouze režijne bez cestujících). Nová vozovna má kapacitu až 50 vozidel (dnes má dopravce k dispozici 27 tramvají, přičemž flotilu pětičlánkových vozů nechává postupně kvůli velkému zájmu cestujících prodlužovat na sedmičlánkové).  

Až k letišti - tedy od vozovny o jednu zastávku dále - se cestující mohli tramvají svézt až od 22. 4. 2017, resp. od 21. 4., budeme-li počítat den slavnostního zahájení, který byl však věnován slavnostní ceremonii. Tramvajová trať je ukončena podpovrchovou stanicí na novém terminálu bergenského letiště, které ale má začít sloužit veřejnosti až od 17. 8. 2017. Do té doby musí lidé pro přístup k odbavovacím přepážkám využít pěší chůzi ke starému terminálu, kam se dostanou asi za 4 minuty.

Celou trasu z Bergenu na letiště (cca 20,4 km) zvládne tramvaj urazit za 45 minut. Účelem tramvaje přitom zdaleka není napojit jen letiště, to je až sekundární (byť zejména pro turisty nepochybně atraktivní) úloha. Nové prodloužení o délce 7 km (budeme-li počítat i úseky zprovozněné v roce 2016) k letišti vede (na místní poměry) relativně hustě zastavěnou oblastí, kdy se v okruhu 600 m okolo trati nachází zhruba 9 000 domácností a v lokalitě je soustředěno rovněž zhruba 13 000 pracovních míst.

S rozvojem tramvají se počítá i do budoucna. I proto byla nová vozovna tramvají poněkud naddimenzována a její řešení umožňuje ještě další rozšíření.

Připomeňme, že norský Begren je jediné město západní Evropy (dle vnímání hranic před rokem 1989), kam se podařilo v minulosti Škodě Ostrov prorazit se svými trolejbusy. Do města byly dodány vozy Škoda 9 Tr, z nichž jeden je uchován v místním muzeu MHD.