Menu

Tramvaje Siemens Flexity nebo Bombardier Avenio? Giganti prý jednají o společném podniku

Siemens Avenio v ulicích Mnichova. (foto: Siemens)
Siemens Avenio v ulicích Mnichova. (foto: Siemens)
Stáhnout PDF
Nezařazené
14. 04. 2017 08:14
Redakce
1 minuta čtení

Americká společnost Bloomberg zabývající se finančními službami a poskytující informace o dění na akciových trzích přišla dne 11. 4. 2017 se zprávou, že dva nejvýznamnější západní strojírenské podniky soustředící se na výrobu kolejových vozidel jednají o založení společného podniku. Hodnota takového společného podniku je odhadována na min. 10,6 mld. amerických dolarů.

Siemens Avenio v ulicích Mnichova. (foto: Siemens)

Německý Siemens a kanadský Bombardier nejsou na námluvách o společném podniku poprvé. O možném spojení sekcí zabývajících se produkcí kolejových vozidel (resp. obecně oblasti mobility, tedy například včetně signalizačních zařízení) přinesl již v červenci 2015 zprávu list Wall Street Journal. K jednacímu stolu přivedl tehdy oba rivaly vývoj na světovém trhu, konkrétně v Číně, kde byl k 1. 7. 2015 vytvořen spojením společností CNR a CSR nový obrovský podnik CRRC, který je dnes považován za největšího výrobce kolejových vozidel na světě, jemuž se daří stále častěji v tendrech v západní Evropě i ve Spojených státech. Například v USA, které jsou známé ochranou svého trhu, se podařilo zvítězit skupině CRRC jen v posledním roce v kontraktech na dodávkách metra pro Boston, Los Angeles, Filadelfii (příměstská železnice) a účastní se i obřího tendru na 1025 vagónů metra pro New York (zde však ve spolupráci s Bombardierem).

Nyní podle Bloombergu jednají Siemens a Bombardier znovu, a to opět kvůli sílící čínské konkurenci, která krouží také kolem Škody Transportation a měla by dodat vlaky českému Leo Expressu. Bloomberg přitom vychází ze zdrojů, které nechce prozradit s ohledem na to, že jednání mají probíhat mezi velmi úzkou skupinou manažerů. Jeden z „informátorů“ měl uvést, že informace o dohodě, pakliže k ní skutečně dojde, by mohla vyjít na světlo světa v polovině letošního roku. Ani jedna z firem ovšem probíhající jednání nechce momentálně komentovat. Je navíc zřejmé, že spojení obou divizí mobility by se neobešlo bez zásahu antimonopolních institucí na obou stranách Atlantského oceánu, které by musely vznik obřího podniku posvětit, a lze očekávat, že by mohly přikázat některé oblasti z vytvoření společného podniku vyjmout. Hodnota divize Mobilita od Siemensu je odhadována na 7,2 mil. euro, v případě Bombardieru se hovoří o 5 mil. €, nicméně zde se počítá jen se 70% podílem, který Bombardier v části zabývající se vývojem kolejových vozidel má (30 % prodal v loňském roce kanadské společnosti Caisse de Depot et Placement du Quebec, neboť neměl dostatek hotovosti vinou zpoždění při vývoji nových letadel).

V oblasti výroby tramvají nabízí Siemens řadu vozidel Avenio (ve dvou různých provedeních) a velmi úspěšný je se svou řadou vozidel metra Inspiro. Bombardier oproti tomu nabízí několik verzí tramvají řazených do rodiny Flexity.

Podobné články