54 elektrobusů pro polskou Varšavu?

Stane se polské hlavní město největším provozovatelem elektrobusů v pevninské Evropě? Obchodní ředitel společnosti Ursus Filip Waczak prozradil poněkud neočekávaně (a nutno říct, že nepříliš takticky), že firma dodá do Varšavy celkem 54 elektrobusů pro dopravce Europa Express City z Varšavy. Informace zazněla na konferenci zaměřené na problematiku elektrobusů (E-Bus. Praktyczne aspekty elektryfikacji transportu publicznego), která se konala dne 30. 3. 2017 právě ve Varšavě.

Ursus se představil také na loňském veletrhu IAA v Hannoveru, kde se ukázal se svým vodíkovým autobusem. (foto: Libor Hinčica)

Ursus je znám hlavně jako tradiční výrobce traktorů, nicméně firma nedávno vstoupila i do segmentu výroby trolejbusů, elektrobusů a autobusů. První vozidla byla vyrobena v kooperaci s ukrajinskou společností Bogdan. Ta v roce 2009 vstoupila na polský trh nejprve samostatně, když dodala své dieselové autobusy do Jaworzna. Posléze spojila síly s Ursusem a společně se přihlásily obě společnosti do výběrového řízení na dodávku trolejbusů pro Lublin. Polsko-ukrajinské konsorcium v tomto tendru uspělo a v letech 2013–15 dodalo do Lublinu celkem 38 trolejbusů délky 12 m postavených za využití karoserie Bogdan a české elektrovýzbroje Europulse od Cegelecu. Společně pak firmy zajistily i výrobu elektrobusu s obchodním názvem Ursus Ekovolt.

Významná změna přišla ve chvíli, kdy Ursus převzal dosavadní výrobní program společnosti AMZ Kutno (ta se začala orientovat hlavně na vojenskou výrobu a pro civilní program jí už nezbývaly prostory). Obě společnosti vytvořily značku Ursus Bus a původní řada vozidel City Smile začala být nabízena pod značkou Ursusu.

Nyní se zdá, že firma uspěla v obřím tendru na dodávku elektrobusů Ursus City Smile 12M pro polskou Varšavu. Zde jsou předmětem soutěží na dopravní obslužnost i vybrané městské autobusové linky. Mezi hodnotícími kritérii byla vedle ceny a dalších technických parametrů také uhlíková stopa vozidel. Lokálně bezemisní vozidla (jakými jsou i elektrobusy) měly v tomto bodě značnou výhodu, přesto se ze 4 účastníků výběrového řízení přiklonil k této variantě vozů pouze dopravce Europa Express City. Ostatní účastníci – Arriva, Mobilis a Michalczewski – nabídli vozidla s hybridním pohonem (od společností MAN nebo Volvo).

Obchodní ředitel Ursusu na konferenci ve Varšavě řekl, že má od firmy Europa Express City zprávu, že dané výběrové řízení vyhrála. Koordinátor dopravy v okolí Varšavy ZTM (Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie), který má výběrová řízení na dopravní obslužnost na starosti, ovšem uvedl, že o vítězi ještě rozhodnuto nebylo a že nabídky stále podléhají hodnocení (a to již od začátku ledna 2017, kdy byly podány). Problémem se zdá být především velmi nízká cena, kterou dopravce Europa Express City v zakázce nabídl, když požaduje jen 6,63 zł za km, zatímco ostatní nabídky se pohybují v rozmezí od 8,11 do 8,36 zł/km.

Pokud by byla nabídka Europa Express City skutečně vybrána jako vítězná, znamenalo by to pro Ursus obrovský úspěch na poli výroby elektrobusů. Vozidla by měla firma dodat v několika vlnách od září 2017 do ledna 2018. V jediném roce by tak Ursus vyrobil zhruba poloviční počet elektrobusů, jako doposud vyrobil konkurenční polský Solaris, který ale elektrobusy nabízí již od roku 2011. Varšava by se zároveň mohla stát alespoň na čas největším provozovatelem elektobusů v pevninské Evropě, protože kromě 54 vozů od Ursusu jsou v polské metropoli již provozovány elektrobusy Solaris Urbino electric, jejichž řady by se měly letos ještě navíc rozšířit, takže na počátku roku 2018 by mělo být možné napočítat ve Varšavě již více než 70 elektrobusů.