Menu

Dánsko čeká v květnu návrat tramvají

Stadler Tango na zkušební trati poblíž Aarhusu. (foto: Letbanen)
Stadler Tango na zkušební trati poblíž Aarhusu. (foto: Letbanen)
Stáhnout PDF
Nezařazené
29. 03. 2017 12:50
Redakce
1 minuta čtení

Jak jsme informovali v červnu loňského roku, dánské město Aarhus se chystá na návrat tramvají do svých ulic. K zahájení provozu na první části plánované sítě by mělo dojít již v květnu letošního roku, první cestující ale svezla tramvaj již dne 27. 2. 2017 v rámci speciální akce, kdy si mohli lidé vyzkoušet služeb tramvaje na krátkém úseku o délce cca 800 m.

Stadler Tango na zkušební trati poblíž Aarhusu. (foto: Letbanen)

Dopravce Letbanen si objednal pro provoz celkem 26 tramvají od švýcarského Stadleru, z nichž 14 odpovídá provedení Variobahn a 12 provedení Tango. Nyní se ve městě nachází již 13 vozů, z toho 6 Variobahnů a 7 vozů Tango.

Výroba tramvají probíhá v závodě Stadleru v Berlíně. Jako první byl představen jeden z vozů Variobahn, který zahájil již v květnu 2016 zkoušky na testovací trati výrobce a koncem prázdnin byl předán do Aarhusu. Dne 15. 9. 2016 jej následoval také první vůz Tango. Testovací jízdy byly zahájeny v Dánsku v listopadu 2016, a to na 1,5 km dlouhém úseku v městečku Viby vzdáleném cca 5 km od centra Aarhusu).

Interiér vozu Variobahn od Stadleru pro Letbanen. (foto: Letbanen)

Celková délka systému Lebanen má být 110 km, napájení má být 750 V DC. Tramvaje Variobahn by se měly objevovat hlavně na městském úseku tramvaje v Aaarhusu o délce 12 km, který má být uveden do provozu právě v květnu letošního roku. Mimoto by měly být – společně s vozy Tango – nasazovány také na trase z Aarhusu do Odder, která má být dlouhá 30 km. Vozidla Tango by pak měla prioritně sloužit pro trasu do města Grenaa, která bude mít délku 70 km. Spuštění provozu na meziměstských úsecích je očekáváno v říjnu 2017. 

Tramvaje Tango nabízejí v porovnání s vozidly Variobahn vyšší komfort (více míst k sezení, otočné podvozky) a také vyšší rychlost. Vozy Tango mají na lince do Grenaa jezdit rychlostí až 100 km/h. Variobahny by oproti tomu měly dosahovat max. rychlosti 70 km/h.   

Podobné články