Tramvajím PCC v Bostonu prodlouží životnost

Americký Boston je jedním z mála amerických měst, v němž je nadále možné projet se tramvajemi koncepce PCC. Na rozdíl od některých jiných měst (například Filadelfie), kde jsou provozovány fakticky novostavby provedené dle vzoru původní konstrukce (avšak s pozměněnými rozměrovými parametry, moderní elektrickou výzbrojí atp.) jsou v Bostonu stále v provozu původní vozy postavené vagónkou Pullman-Standard v letech 1945–46. Tyto tramvaje prošly v průběhu let dvěma významnými modernizacemi, a sice v letech 1978–83 a poté v letech 1999–2005. Stále však jde o původní konstrukci. Nyní se mají tramvaje podrobit další velké rekonstrukci.

Jeden z vozů PCC na konečné Mattapan v září 2015. (foto: Libor Hinčica)

Vozy PCC slouží na lince Ashmont–Mattapan High Speed Line, nicméně čtenáři by se neměli nechat zmást pojmenováním „High Speed“, protože ve skutečnosti o žádnou rychlodráhu dnes již nejde a fakticky se jedná o konvenční tramvajovou trať s úrovňovými přejezdy se silnicí, kde musí tramvaje dávat přednost automobilům. Od zbylé tramvajové sítě je linka oddělena a není zahrnuta do systému tzv. Green Line (městských tramvají), ale je značena v plánu sítě červenou barvou (de facto jako prodloužení trasy metra, na nějž je umožněn přestup ve stanici Ashmont). Celková délka trasy činí 4,2 km, umístěno je na ní 8 stanic a denně je zde přepraveno jen okolo 4 600 cestujících. Vozový park je složen oficiálně z deseti vozů, z nichž však jen část je provozní. Na tramvaje se velmi obtížně shánějí náhradní díly. Část je proto získávána z odstavených vozů, jiné jsou zakázkově vyráběny podnikovými dílnami a nemalá část se podařila v minulosti získat od různých muzejních institucí.

Provozovatel městské dopravy (MBTA) v minulosti opakovaně navrhoval, že by bylo možné pořídit pro provoz linky nová vozidla, anebo ji – s ohledem na relativně nízký počet přepravených cestujících – nahradit autobusy. Oba tyto záměry se ale vždy setkaly s nepochopením veřejnosti, která vnímá, že jedinečnou linky je do značné míry dána právě nasazením vozidel PCC. 

S nástupem vozíčkářů není na lince problém. (foto: Libor Hinčica)

Nakonec však bylo rozhodnuto, že se život tramvají koncepce PCC ještě prodlouží. V červnu 2016 byl plán obnovy tramvajové tratě zařazen mezi plánované investiční záměry na léta 2017–2021, přičemž alokováno bylo celkem 9 mil. dolarů, z nichž 3,7 mil. mělo posloužit pro opravu stávající flotily. Zároveň však byla nadále zvažována alternativa případné náhrady vozů, přičemž pro tento případ by bylo možné použít až 5 mil. dolarů. Misky vah se na počátku letošního roku přiklonily k variantě, že se nadále nechají v provozu vozy PCC. Vyhrazených 9 mil. dolarů ovšem bude i tak utraceno bezezbytku, protože se předpokládá, že 1,1 mil. dolarů bude použito na vypracování studií, které by měly řešit budoucnost tramvajové trati v delším horizontu.

Předpokládá se, že v rámci rekonstrukce obdrží tramvaje PCC novou elektrickou výzbroj, nový brzdový systém a projdou pochopitelně kompletní repasí vozové skříně i podvozků.