První elektrobusy Volvo zamíří do Velké Británie

Velká Británie je tradiční baštou švédského Volvav oblasti dodávek (nejen) městských autobusů. Doposud zde však Volvo bodovalo se svými hybridními vozy (resp. podvozky, na kterých byly stavěny karoserie místních nástavbářů). Počátkem února se podařilo uzavřít první kontrakt i na dodávku elektrobusů, a to v celkovém počtu 8 kusů.

Elektrobus Volvo 7900 Electric na propagačním snímku výrobce. (foto: Volvo Buses)

Elektrobusy Volvo 7900 Electric by měly být uvedeny do provozu ve městě Harrogate (leží cca 90 km severovýchodně od Manchesteru) v průběhu roku 2018. Jejich provozovatelem bude společnost Transdev Blazefield. S projektem byla veřejnost seznámena blíže dne 3. 2. 2017, kdy se v Herrogate předvedl jeden z elektrobusů od Volva provozovaný ve švédském Göteborgu.

Na rozdíl od většiny hybridních vozů Volvo provozovaných v ostrovním království budou elektrobusy vyrobeny v polském závodě Volva a budou prakticky identické s vozy standardní produkce, pomineme-li tedy levostranné provedení.

Elektrobusy budou využívat tzv. systém OppCharge, který představuje otevřený systém nabíjecí infrastruktury, který může být využíván různými výrobci vozidel. Ve Velké Británii půjde v roce 2018 o vůbec první užití této rychlonabíjecí infrastruktury, pro kterou se již rozhodli dopravci ve 12 zemích světa. Nabíjení vozidel by mělo trvat zhruba 3–6 minut v závislosti na míře vybití baterií a nastavení nabíjecího proudu. 

„Jsem nesmírně potěšen, že Volvo uvede příští rok do provozu své první elektrobusy ve Velké Británii. Ta je jedním z našich nejvýznamnějších trhů v rámci našeho programu elektromobility a jsme nadšeni, že můžeme pracovat společně s dopravcem Transdev Blazefield na tom, aby se z města Harrogate stal lídr v čisté a ekologické veřejné dopravě,“ uvedl Håkan Agnevall, prezident společnosti Volvo Buses.

Připomeňme, že elektrobusy Volvo 7900 Electric představují standardní 12m autobus, který je vybaven speciálním sběračem na střeše vozidla, jenž slouží k odběru proudu z nabíjecích stanic, jež je nutné vybudovat (zpravidla na konečných), neboť dojezd vozidla je značně limitován menším množstvím uložené elektrické energie v bateriích. Projekt elektrické dopravy v Harragate je podpořen dotací z vládních zdrojů (program Low Emission Bus Schema), a to částkou 2,25 mil. liber

Volvo prolomilo hranici 3 000 prodaných hybridů

Kromě úspěchu s elektrobusy se Volvo pochlubilo také dalším významným milníkem ve své historii. Koncem ledna společnost oznámila, že se jí podařilo prodat již 3 000 vozů či podvozků, které využívají hybridní technologii. S vozidly Volvo 7900 Electric Hybrid, Volvo 7900 Hybrid, Volvo 7900 Articulated Hybrid (článková verze) a různými patrovými autobusy postavenými na platformě podvozků B5LH9 a B5LHC (Electric Hybrid) je možné potkat se ve 22 státech Evropy, Jižní Ameriky, Asie a Austrálie. Na prodej 3 000 hybridních jednotek potřebovalo Volvo necelých 7 let.

Hybridní Volvo nalezneme také ve službách dopravce AAR Bus+Bahn ve švýcarském městě Aarau. (foto: Volvo Buses)

Nejvíce hybridních autobusů bychom napočítali ve Velké Británii, kde skončila téměř polovina ze všech dodaných vozů a podvozků (což je v případě Velké Británie přesnější). Konkrétně se jednalo o 1 425 vozů. Dalším významným trhem pro Volvo je Kolumbie, kam zamířilo 468 vozů, následované Švédskem (196 autobusů), Španělskem (137 kusů), Německem (135 vozů), Švýcarskem (129 ks) a Norskem (109 ks). V posledních letech zabodovalo Volvo také ve východní Evropě – 44 vozů zamířilo do Estonska a 48 zakoupilo Polsko.

V roce 2016 bylo Volvem prodáno celkem 533 městských autobusů využívajících elektrický pohon. V tomto výčtu jsou však vedle hybridů zahrnuty také elektrobusy.