Dopravní podnik Frýdek-Místek již existuje, zda bude provozovat MHD, však není jasné

18. ledna 2017 byl oficiálně zapsán do obchodního rejstříku Dopravní podnik Frýdek-Místek, s. r. o. (dále též DPFM). Ten by se mohl stát novým provozovatelem městské hromadné dopravy ve Frýdku-Místku, kterou zde doposud zajišťuje skupina 3ČSAD (ČSAD Frýdek-Místek).

Na linkách MHD ve Frýdku-Místku sloužil kdysi i jeden vůz Volvo 7000, jenž byl v roce 2015 vyřazen. (foto: Libor Hinčica)  

Město si již před časem nechalo zpracovat analýzu, zda by se mu převzetí MHD pod vlastní správu vyplatilo, a na konci roku 2016 souhlasilo se založením nové společnosti. Ta však prozatím městskou dopravu v bezmála 60tisícovém městě, v němž existuje 19 linek, provozovat nebude. Hlavním účelem pro založení městské společnosti byla podle vyjádření města snaha narušit současné monopolní postavení společnosti ČSAD Frýdek-Místek, která svým způsobem určuje městu ceny a podmínky, za jakých budou autobusy po městě jezdit. Firma je zároveň majitelem vlastních garáží a veškerého technického zázemí, které město k dispozici nemá. V případě výběrového řízení na nového provozovatele MHD by tak mělo město značnou nevýhodu. Jedním ze stěžejních úkolů DPFM tak bude připravit podmínky pro provoz městské hromadné dopravy, které budou výhodnější pro město po stránce finanční, ale z níž budou těžit také cestující.  

 „Teď začíná práce na vyčíslení ceny, za kterou by byl dopravní podnik schopen provozovat městskou hromadnou dopravu. V prvé řadě je nutné vytvořit nové jízdní řády, protože od četnosti linek a spojů se bude z velké části odvíjet návrh ceny na zajištění MHD. Do ceny se promítnou také náklady na pořízení nových autobusů, výstavbu garáží dopravního podniku, ale také platy zaměstnanců a podobně. Důležitá budou i jednání s okolními obcemi a krajem o příspěvcích na zajištění dopravní obslužnosti prostřednictvím našeho dopravního podniku,“ přiblížil kroky náměstek primátora Karel Deutscher s tím, že cena by měla být známa zhruba v polovině tohoto roku. Pokud bude nižší, než kterou si nyní účtuje společnost ČSAD Frýdek-Místek, pak by mohlo město prostřednictvím vlastního dopravního podniku provozovat MHD od druhé poloviny příštího roku. Pokud by cena nebyla až tak zajímavá, vypsala by se soutěž na nového dopravce a propočty i návrhy na vybudování zázemí zpracované dopravním podnikem by posloužily jako podklad pro nastavení kritérií veřejné soutěže na nového dopravce.

„V nejbližších dnech začneme tvořit zcela nové jízdní řády, přičemž budeme přihlížet i k připomínkám, které občané měli k těm současným. Námi navržené jízdní řády bychom chtěli už v dubnu předložit široké veřejnosti k připomínkování s tím, že jejich připomínky do jízdních řádů zapracujeme a upravené je v květnu opět předložíme veřejnosti k připomínkování tak, aby nespokojených cestujících bylo co možná nejméně,“ řekl nový jednatel společnosti Jan Širc, který chce do společnosti promítnout také inovativní prvky vedoucí ke zvýšené kvalitě a komfortu pro cestující. „Na operativní leasing hodláme pořídit zhruba padesát zbrusu nových autobusů, které budou klimatizované, vybavené kamerovým systémem a budou plně nízkopodlažní, tedy bez jakýchkoliv schodů uvnitř vozu. Upravit a zmodernizovat bychom chtěli také autobusové zastávky, kromě nových označníků s velkými dobře čitelnými jízdními řády by byly frekventované zastávky postupně vybaveny digitálním informačním panelem zobrazujícím aktuální odjezdy autobusů,“ doplnil Širc.

Sídlo nové městské společnosti Dopravní podnik Frýdek-Místek se nachází v kombinovaném domě na ulici Malý Koloredov. V současnosti má svého jednatele a jednoho zaměstnance na pozici vedoucího provozu. Do budoucna se počítá s maximálně šesti THP pracovníky (technik, ekonom, účetní, personalista) a zhruba sto řidiči, kteří by do společnosti přešli od dosavadního zaměstnavatele.

TZ Magistrátu města Frýdek-Místek s úpravami redakce