Zima v Brně zvýšila náklady na provoz MHD

Zatímco loni v lednu se průměrná teplota v Brně pohybovala okolo -1,0 °C, letos podle informací Českého hydrometeorologického ústavu klesla až na -5,1 °C. To se podepisuje i na nákladech na zimní provoz v brněnské MHD. „Celkově se vícenáklady za zimní údržbu a provoz v měsíci lednu vyšplhaly k téměř 6 mil. korun. To je zhruba o 15 % více než ve stejném období loňského roku,“ konstatoval generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Nárůst nákladů na zimní provoz v porovnání s loňským rokem zřejmě zaznamenají letos všichni dopravci. (foto: Libor Hinčica)

Z důvodu nepříznivých klimatických podmínek eviduje DPMB obrovský nárůst poruch u vozidel elektrické trakce (tramvaje, trolejbusy), které jsou v tomto počasí náchylné k poruchám. „Situace vygradovala ve středu 1. února, kdy kvůli velkému spadu sněhu došlo k poruše elektrovýzbroje (elektromotorů) u mnoha vozů. Odstaveno bylo 35 tramvají a 5 trolejbusů, čímž byla ohrožena denní výprava MHD,“ uvedl provozní ředitel Jan Seitl. Očekávané náklady na opravy v tomto případě přesáhnou minimálně 10 mil. korun. Zvýšené jsou i náklady na opravy tzv. utržených kol v důsledku silného mrazu u tramvají. Letos bylo opraveno už 20 kol, což je roční průměr za posledních 6 let.

DPMB zaznamenal výrazně vyšší spotřebu především elektrické energie a pohonných hmot jako je nafta a stlačený zemní plyn (CNG). „Jen náklady spojené se spotřebou elektrické energie se vlivem počasí u tramvajové dopravy zvedly o 1,2 mil. korun,“ podotkl generální ředitel DPMB. Zvýšená spotřeba elektrické energie je především kvůli zhoršeným podmínkám. Navíc se musí vozy v tuhých mrazech předtápět. Vyšší je spotřeba i v rámci běžného provozu. Měsíčně přitom vozy dopravního podniku najedou přes tři miliony vozokilometrů.

Výrazně stouply i náklady na zimní údržbu. Například vícenáklady spojené s úklidem nástupišť byly vyšší o téměř milion korun. Také v noci musí mnohem častěji vyjíždět trolejbus a tramvaje, které odstraňují námrazu z trolejí, popřípadě projíždí tratě, aby nezapadaly sněhem. Větší péče se věnuje výhybkám i kolejím. V extrémních mrazech se totiž ocel stává křehčí a tím náchylnější ke zlomení.

TZ DPMB