Menu

Soud: Výběrové řízení na curyšské tramvaje nebylo příliš transparentní. Smlouva je však platná

Nová tramvaj Flexity 2 pro Zürich. (zdroj: VBZ)
Nová tramvaj Flexity 2 pro Zürich. (zdroj: VBZ)
Stáhnout PDF
Nezařazené
25. 02. 2017 06:55
Redakce
1 minuta čtení

V květnu 2016 bylo oznámeno, že výběrové řízení na nové tramvaje pro švýcarský Zürich (Curych) vyhrála společnost Bombardier se svým modelem Flexity 2. Dodávky těchto tramvají, kterých si dopravce může odebrat až 140, by měly začít v roce 2018 a skončit v roce 2023. V hodnotících kritériích soutěže měla 50% váhu pořizovací cena a dalších 50 % vybraná technická kritéria. Právě výběr technických kritérií ovšem napadl místní konkurent – společnost Stadler Bussnang AG.

Nová tramvaj Flexity 2 pro Zürich. (zdroj: VBZ)

Ta se dne 17. 2. 2017 dočkala rozhodnutí správního soudu, které je ovšem poněkud komplikované. Soud uznal vybrané námitky Stadleru a připustil, že výběrového řízení „nebylo příliš transparentní“, nicméně uvedl, že je nutné brát ohled na veřejný zájem rychlého zadání, nikoli na veřejný zájem korektní soutěže, takže dílčí nedostatky je možné v daném případě de facto přehlédnout a soutěž uzavřít. Podle soudu ani jeden z účastníků, kteří se závěrečného kola výběrového řízení účastnili (tedy včetně Stadleru), neplnil všechny požadavky dopravce. S ohledem na to, že nebylo splněno v součtu okolo 900 kritérií, mělo podle názoru soudu dojít k vyloučení všech firem a vypsání nového výběrového řízení. Namísto toho ovšem místní DP nechal soutěž běžet dál a podle názoru Stadleru upřednostňoval jednu z podaných nabídek. Stadler ve své stížnosti například upozorňoval, že nabídka od Bombardieru nezahrnovala například výpočty týkající se brzd a německý konkurent podle něj nesplňoval ani požadavky na pevnost skříně v případě nehody.  

Stadler ve své tiskové zprávě uvedl, že rozhodnutí soudu prozkoumal „s úžasem“ a že je tímto rozhodnutím velice zklamán. Soud poukazoval na skutečnost, že výběrové řízení na tramvaje běželo šest let, takže opakování soutěže by mohlo mít důsledky pro občany města. Stadler přitom neměl na protahování samotné délky výběrového řízení žádný vliv. Samotné vyhodnocování stížnosti trvalo osm měsíců a soud vydal rozhodnutí i přesto, že neměl k dispozici od zadavatele (VBZ; Verkehrsbetriebe Zürich) kompletní zadávací dokumentaci, kterou dopravce nedodal ani po několika urgencích.

Závěrem nicméně je, že soutěž na tramvaje je platná, takže Bombardier může tramvaje do Zürichu dodat.

 

Podobné články