Další návrat tramvají? Comeback chce kanadský Hamilton

Městskou dopravu v přístavním městě Hamilton ve státě Ontario v Kanadě, v němž dnes žije okolo 520 000, provozuje společnost Street Railway. Navzdory názvu, jenž lze přeložit jako pouliční železnice, se jedná o autobusového dopravce. Tramvaje zmizely z ulic města před více než 65 lety. Nyní se zdá, že by se v roce 2024 mohl konat jejich návrat.

Vizualizace tramvaje v ulicích Hamiltonu. (zdroj: www.hamilton.ca)

Historie tramvajové dopravy v Hamiltonu se začala psát v roce 1874, kdy byla uvedena do provozu první z linek koňky. Elektrické tramvaje začaly vozy tažené koňmi vytlačovat postupně od roku 1892 a v ulicích byly k vidění do roku 1951, kdy došlo k jejich zrušení a částečné náhradě trolejbusy. Ty pak byly v ulicích k vidění do roku 1992, kdy vládu nad městem definitivně převzaly autobusy. 

Po roce 2000 se však začalo uvažovat intenzivně o tom, že by bylo možné ekologickou dopravu ve formě tramvají do ulic města zase vrátit. Postupem let vykrystalizoval plán na celkem 5 linek nazvaný jako BLAST (každé písmeno je zároveň označením jedné z linek), který by měl být realizován v průběhu následujících 25 let (původně se počítalo s tím, že by mohl být dokončen v roce 2032, později ale došlo k několikerému posunu). Naprostou prioritou v tomto plánu je zřízení linky B, která je dnes nejvytíženější autobusovou linkou ve městě.

Plán linek BLAST, tedy jednotlivých tras budoucí tramvajové sítě v Hamiltonu. V první etapě má proběhnout výstavba trasy B. (zdroj: www.hamilton.ca)

Délka trasy B měla původně činit 13,4 km a mělo být na ni situováno 17 zastávek. Počátkem letošního roku ale došlo k přehodnocení projektu a v zájmu zachování lepších přestupních návazností byla plánovaná tramvajová trať zkrácena na 11 km (se 14 zastávkami) a úsek v ulici James Street North by měl být namísto tramvají obsluhován BRT autobusy, jež mají tvořit návazný systém dopravy.

Počátkem února 2017 vyhlásilo ministerstvo infrastruktury státu Ontario a místní koordinátor dopravy Metrolinx požadavky pro kvalifikaci společností, jež by měly dostat za úkol plánovanou první linku navrhnout, vystavět, provozovat a udržovat. Součástí je rovněž dodávka vozidel. Návrhy mohou zájemci podávat do poloviny letošního roku. Ontario hodlá na projekt vynaložit 1 mld. kanadských dolarů. Většina rizik spojených se stavbou a provozem však přejde na vítězného dodavatele. Tato strategie projektů na bázi PPP je pro veřejné zakázky v Ontariu dlouhodobě typická.

Doplňme, že zprovoznění tramvají na lince B se očekává v roce 2024.