V Ústí nad Labem dokončili opravu posledního trolejbusu 21 Tr

V Ústí nad Labem byl minulý týden do ostrého provozu s cestujícími nasazen trolejbus Škoda 21 Tr ev. č. 408, který prošel náročnou rekonstrukcí realizovanou ústeckým DP a společností ACIER. Původně trolejbus sloužil v Hradci Králové.

Trolejbus Škoda 21 Tr ev. č. 408 zachycený první den provozu (13. 2. 2017) na lince č. 58 v Ústí nad Labem. (foto: Martin Čepický)

Po získání dotace na nákup nových trolejbusů mohl Hradec Králové odstavit z provozu všechny své trolejbusy Škoda 21 Tr, které pořídil v letech 1997–2003. Celkem šlo o 22 trolejbusů, z nichž jeden (21 TrACI ev. č. 50) si ponechal dopravce jako historický, 5 vozů našlo nové netradiční působiště v ukrajinské Oděse, 13 odebral brněnský DP a 3 poněkud překvapivě odkoupilo také Ústí nad Labem, které si nákupem ojetých trolejbusů, jež následně nechalo rekonstruovat, pomohlo k částečnému omlazení vozového parku.

Konkrétně do Ústí nad Labem zamířily tři trolejbusy původních hradeckých čísel 48, 51 a 52, jež byly na severu Čech označeny čísly 408, 406 a 407.  První z nich odpovídal provedení se stejnosměrnou elektrickou výzbrojí (r. v. 2000), zbylé dva byly novější (z r. 2002) a vybaveny byly již novějším typem asynchronní výzbroje (trolejbusy v tomto provedení jsou zpravidla označovány jako typ 21 TrAC, byť nejde o oficiální značení výrobce). 

Po provedení opravy vyjely nejprve do provozu oba novější vozy – vůz 406 (ex-51) v září 2013, druhý ev. č. 407 (ex-52) v únoru 2014, u nichž však nebyl rozsah opravy tak velký, jako v případě posledního vozu ev. č. 408 (ex-48). U toho byla celková rekonstrukce zahájena až v roce 2014 a protáhla se až do konce roku 2016. „Na zrekonstruovaný dvanáctimetrový trolejbus Škoda 21 Tr jsme opravdu hodně dlouho čekali. Objevily se komplikace, které výrazně zpomalily celý proces. Nyní se „čtyři sta osmička“ může začít podílet na zajištění provozu páteřní sítě trolejbusové dopravy,“ uvedl k rekonstrukci vozidla výkonný ředitel společnosti, Ing. Libor Turek, Ph.D. „Rekonstrukce trolejbusu nebyla jednoduchá. Po odstrojení a zjištění reálného stavu karoserie musel hlavní rám projít rozsáhlou opravou. Nemalý problém se také vyskytl s nápravami, protože dodavatelské lhůty u těchto typů náhradních dílů jsou i několik měsíců. Ze zmíněných důvodů vyjel trolejbus z vozovny až v lednu roku 2017, kdy se prováděly testovací jízdy“, dodává Petr Dolejš, vedoucí střediska Údržby trolejbusů.

Trolejbus ev. č. 408 prošel dne 20. 12. 2016 technicko-bezpečnostní zkouškou a v lednu 2017 se objevil na zkušebních jízdách v ulicích města, v provozu s cestujícími pak od 13. 2. 2017, a to na lince č. 58 Skalka – Klíše Lázně. Ačkoli má ústecký DP rekonstruovány již všechny tři ex-hradecké trolejbusy 21 Tr, je momentálně vůz ev. č. 408 jediným, na který je možné v ulicích města narazit. Trolejbus ev. č. 407 měl totiž zhruba před týdnem drobnou dopravní nehodu, která si vynutila jeho odstavení, druhý vůz ev. č. 406 je kvůli technické závadě odstaven dokonce dlouhodobě. Mimoto má ústecký DP ve svém vozovém parku ještě jeden sólo 12m trolejbus, a sice vůz 14 Tr ev. č. 403 (plánován coby historický).