Solaris zveřejnil své loňské výsledky. Výroba stoupla, export poklesl

Polský Solaris Bus & Coach zveřejnil své výsledky prodejů za loňský rok. Potřetí v historii firma dosáhla mety 1300 prodaných vozidel. Nejvíce autobusů a trolejbusů společnost vyrobila v roce 2014, kdy na trhu prodala 1380 vozů. V roce 2013 šlo o 1302 autobusů (a trolejbusů) a za rok 2016 o rovných 1300 vozidel.

Celkové prodeje Solarisu od roku 2006. Zeleně je vyznačen export do zahraničí. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Přestože meziročně mezi lety 2015 a 2016 došlo k mírnému nárůstu prodeje  (1279 ku 1300 vozům), exportní čísla jsou za rok 2016 horší, neboť mimo hranice Polska zamířilo 829 vozů, což je o 117 méně než v roce 2015. Na domácím polském trhu ovšem Solaris s přehledem (mezi městskými vozy) dominuje. Na špici se zde drží již 14. rokem. Loni dodal polským provozovatelům 471 vozů, což představuje 66% podíl na trhu. Druhý je s velkým odstupem Mercedes-Benz (18 %) a o třetí příčku se dělí švédská Scania s českým SORem (4 %). Podíl značek Iveco Bus, MAN či Solbus se pohybuje mezi 1 až 2 %. Volvo, které má v Polsku svůj výrobním závod, je v koláčovém grafu zařazeno dokonce do položky „ostatní“.

Podíl jednotlivých značek na prodeji městských autobusů na polském trhu za rok 2016. (zdroj: Solaris Bus & Coach) 

Mezi nejdůležitější zakázky na polském trhu patřily loni ty proMobilis Warszawa (54 vozů Urbino 8,9 LE), MPK Kraków (77 vozů včetně 5 elektrobusů a 12 hybridů) a Arrivu Warszawa (54 autobusů Urbino 12).

Počet prodaných vozidel dle jednotlivých zemí. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Velké změny se odehrály v žebříčku exportu. Předloni byla na špici Česká republika se 158 vozidly, za rok 2016 jsme s 43 prodanými vozidly klesly až na šestou příčku. Na samotném chvostu se pak s dvěma prodanými vozy drží Slovensko. Prvenství za rok 2016 zaznamenalo Německo, které meziročně stouplo více než dvojnásobně na 276 vozů. Za Německem je Izrael se 170 autobusy a Itálie s 90 vozidly.

Rok 2016 sice nebyl nejúspěšnější z hlediska počtu prodaných kusů, na druhé straně přinesl společnosti nejvyšší tržby v historii.