Menu

Výroba Scanie v polském Słupsku slaví 25 let

Výroba autobusů Scania v Polsku byla zahájena v roce 1993. V prvním roce bylo vyrobeno jen 5 kusů. (foto: Scania)
Výroba autobusů Scania v Polsku byla zahájena v roce 1993. V prvním roce bylo vyrobeno jen 5 kusů. (foto: Scania)
Stáhnout PDF
Nezařazené
31. 12. 2017 17:00
Redakce
1 minuta čtení

Scania si připomíná 25 výročí od zahájení spolupráce s polskou společností KAPENA, která postupně vedla až k vytvoření vlastního výrobního závodu Scanie na montáž autobusů ve Słupsku nedaleko pobřeží Baltského moře.

Výroba autobusů Scania v Polsku byla zahájena v roce 1993. V prvním roce bylo vyrobeno jen 5 kusů. (foto: Scania)

Původní podnik známý jako KAPENA (resp. prapůvodně KPNA) vznikl v roce 1968 jako závod na realizování generálních oprav autobusů (pojmenování KPNA bylo zkratkou pro Komunalne Przedsiębiorstwo Naprawy Autobusów). Prvním repasovaným vozem byl licenčně vyráběný Jelcz 272 MEX od poznaňského DP (připomeňme, že autobusy Jelcz 272 byly klony československých vozů Škoda 706 RTO). Později se zde opravovaly autobusy různých značek (v 80. letech například Ikarusy 280) a probíhala zde i výroba trolejbusů (resp. jejich kompletace) za využití karoserií Jelcz a Ikarus.

Po roce 1990 se ale podnik, jehož kvalita práce byla na konci 80. let již mizerná, potýkal se značnými problémy a hledal strategického partnera ze zahraničí. Nakonec našel partnery dva. Jedním se stala Scanie, druhým pak Iveco. KAPENA na polském trhu figuruje dodnes a nadále spolupracuje s Ivecem, nicméně do popředí se nyní snaží dostat spíše spoluprací s dalšími italskými značkami, zejména MENARINIBUS. Oproti tomu společný podnik Scania-KAPENA SA později zanikl, neboť podíl značky KAPENA Scania odkoupila a vytvořila si ve Słupsku vlastní pobočný výrobní závod.

Pracovníci Scania ve Słupsku (resp. tehdy ještě společného podniku Scania-KAPENA) u 100. vyrobeného autobusu. (foto: Scania)

Ten se původně nezabýval výrobou autobusů, ale montáží nákladních automobilů. Spolupráce a úpravy výrobního závodu sice začaly již v roce 1992, ale první nákladní automobil vzešlý z kooperace byl představený až 16. 6. 1993. Teprve v tomto roce začaly také přípravy na výrobu autobusů. V roce 1993 bylo smontováno ve Słupsku jen 5 autobusů, v roce 1994 šlo o 15 vozů a ještě v roce 1998 jen o 47 kusů. Souběžná výroba nákladních vozů a autobusů poté probíhala až do roku 2002, kdy získaly autobusy navrch. Důvodem byl blížící se vstup Polska do EU, kdy již nebylo zapotřebí (kvůli celním omezením) udržovat finální montáž nákladních vozů v Polsku a bylo možné výrobu upravit jen pro potřeby autobusů. Scania současně převzala podíly polských partnerů.  

Velmi významná byla v minulosti zejména montáž patrových autobusů pro Velkou Británii. (foto: Scania)

V roce 2005 se v Polsku začaly vyrábět patrové autobusy Scanie pro Velkou Británii a v roce 2007 zde začala výroba autobusů OmniLink. Nejdůležitější milník pak přišel v roce 2012, kdy byla zahájena sériová výroba městských a příměstských autobusů Scania Citywide, s nimiž se můžeme potkat také v České republice (u skupiny 3ČSAD a u Arrivy Morava). Od roku 1993 do konce roku 2017 bylo ve Słupsku zkompletováno již více než 6.000 autobusů nesoucích logo Scanie. V následujících letech se přitom očekávají další investice do polského výrobního závodu Scanie a zvětšení objemu výroby.

Libor Hinčica

Podobné články