Menu

První nová Citara v hybridním provedení předána zákazníkovi

Flotila autobusů Mercedes-Benz Citaro G Hybrid pro Stuttgart. (foto: EvoBus)
Flotila autobusů Mercedes-Benz Citaro G Hybrid pro Stuttgart. (foto: EvoBus)
Stáhnout PDF
Nezařazené
23. 12. 2017 19:29
Redakce
1 minuta čtení

Již od roku 2011 je na trhu nabízena tzv. II. generace autobusu Mercedes-Benz Citaro (známá též jako New Citaro; Nové Citaro), teprve v říjnu 2017 však byla představena také hybridní varianta tohoto modelu s pojmenováním Citaro Hybrid, která si před koncem roku našla prvního zákazníka. Tím se stal DP ve Stuttgartu (Stuttgarter Straßenbahnen), který si převzal první vyrobené sériové vozy v článkovém provedení dne 22. 12. 2017.

Flotila autobusů Mercedes-Benz Citaro G Hybrid pro Stuttgart. (foto: EvoBus)

Celkem 5 autobusů délky 18 m by mělo sloužit na vnitroměstských linkách ve Stuttgartu, koncem roku 2018 by měly být autobusy převedeny na novou expresní linku X1, na níž by se měla objevovat vozidla, která lze řadit mezi nízkoemisní, anebo bezemisní.

Úspora paliva u nového hybridu od Mercedesu by se měla pohybovat jen okolo 8,5 %, což kontrastuje s ukazateli jiných výrobců, kteří nezřídka udávají úsporu 30 a více procent. Je to dáno zvoleným řešením hybridního pohonu, u nějž se Mercedes-Benz (potažmo EvoBus) snažil pochopitelně dosáhnout úspory nafty, ale zároveň docílit ekonomické efektivnosti z hlediska návratu vícenákladů, jež s pořízením hybridním autobusů souvisejí. Hybridní Citaro tak využívá namísto velkých (z hlediska množství uložené elektrické energie) baterií superkapacitory (nebo též superkondenzátory), do nichž se ukládá elektrická energie vznikající při brždění (rekuperace brzdné energie), přičemž uložená elektřina se při rozjezdech využívá pro posílení výkonu dieselového motoru zvýšením krouticího momentu (elektromotor je situován mezi dieselovým motorem a automatickou převodovkou). Elektromotor má přitom velmi kompaktní rozměry a jeho výkon je jen 14 kW při krouticím momentu 220 Nm. Díky této „elektrické výpomoci“ může dieselový motor při rozjezdech (anebo například při jízdě ve stoupání) pracovat výrazně s menším výkonem, než je obvyklé u klasického dieselu. To by mělo přinášet vytouženou spotřebu paliva.

Doplňme, že při vývoji hybridního Citara v popisovaném řešení použil Mercedes-Benz celou řadu řešení, které se uplatňují na jiných produktech nesoucích logo s trojcípou hvězdou ve znaku (automobilech třídy S, anebo v nákladních vozech od Mercedesu).

Libor Hinčica

Podobné články