Další tramvajový provoz by měl vzniknout v Turecku

Vizualizace tramvajové tratě v Diyarbakiru. (zdroj: www.demiryol.net)

Nejen Francie je příkladem renesance tramvajové dopravy. O rozvoji kolejové elektrické dopravy by mohli přednášet také v Turecku. V roce 1990 bychom v zemi půlměsíce nenašli jediný tramvajový provoz, dnes jich zde existuje již 9. Zatím posledním přírůstkem je město Izmir, kde začaly 28. 12. 2016 prozatím jen zkušební jízdy tramvají a zahájení provozu s cestujícími se očekává v průběhu roku 2017.

Turecko je přitom zajímavé také z pohledu českého čtenáře. Své tramvaje sem v minulosti dodala česká Škoda Transportation do města Konya a nedávno uspěla plzeňská strojírna i v tendru na dodávku vozů pro město Eskişehir. Další české společnosti (například AMiT) dlouhodobě dodávají vybrané komponenty pro tramvaje místní produkce.

Další tramvajový provoz by měl vzniknout v dohledné budoucnosti ve městě Diyarbakir, které leží na východě Turecka (na březích řeky Tigris). Celkově žije ve městě (započteme-li i předměstí, jež s Diyarbakirem fakticky splývají) okolo 1,5 mil. obyvatel. Ti se musí dnes spoléhat jen na služby autobusů a osobních automobilů. O možnosti vybudování tramvajové sítě ve městě se hovoří zhruba 20 let, na jaře 2013 se dokonce předpokládalo, že budou stavební práce na trati zahájeny ještě na podzim 2013. Kvůli nedostatku financí k tomu ale nedošlo.

Nyní se projekční fáze posunula o stupínek výše, neboť vybudování tramvajové linky již schválil turecký předseda vlády, čímž formálně přiklepl projektu peníze ze státní kasy. První plánovaná trať by měla mít 18 zastávek a délku 14 km. Spojovat by měla okraj historického centra města se severozápadní částí (zejména s nemocnicí Araştırma). Předpokládá se, že pro provoz bude pořízeno celkem 33 vozů, z nichž 3 mají sloužit jako provozní záloha. Všeobecně se očekává, že tramvajová doprava přinese velkou úlevu přetíženým silnicím a sníží počet osobních automobilů. Práce momentálně probíhají také na projektu druhé etapy, v jejímž rámci by se měla rozvíjet tramvajová doprava směrem do historické části. Zde však existuje několik variant možného vedení linky. O termínu realizace první etapy prozatím není rozhodnuto.