Ostram NF II – tramvaje od Stadleru pro Ostravu

Titulní strana návrhu technických podmínek nových tramvají pro Ostravu.

Jak jsme informovali na našich webových stránkách, podepsal ostravský dopravní podnik 30. 12. 2016 smlouvu s výrobcem Stadler na dodávku nových tramvají. Ty by měly koncepčně vycházet z vozidel s obchodním názvem Metelica, jež jsou produkovány v Bělorusku pro východní trhy. Na profilu zadavatele byla již publikována smlouva na dodávku vozidel. Z ní je možné vyčíst některé bližší údaje o vozidle.

Tramvaj pro Ostravu má své vlastní pojmenování a je ve smlouvě označována jako typ Ostram NF II. Jednat by se mělo o dvoučlánkové vozidlo se 100% nízkou podlahou (dle specifikace zadávacího řízení, což znamená v praxi plochu pro stojící cestující), jehož články budou usazeny na trojici podvozků (s klasickými nápravami) – dva budou hnací a jeden (poslední) bude řešený jako běžný. Tramvaje nebudou umožňovat spojení do souprav s dalšími vozidly. Nástup do vozidel bude zajištěn skrze čtvery dvoukřídlé dveře,  nástupní hrana bude ve výšce 360 mm nad temenem kolejnice, v interiéru se však bude výška podlahy zvětšovat (v oblasti nad podvozky půjde již o 560 mm), přičemž sedadla (předpokládá se dodání sedadel od výrobce C.I.E.B., které se v současné době ve vozidlech ostravského DP používají) budou umístěna v této části vozu na podestách. Klimatizační jednotky by měla dodat společnost Vossloh Kiepe. V případě klimatizace salónu cestujících by měly být použity dvě jednotky o hmotnosti cca 400 kg, které budou mít chladicí výkon 25,1 kW.

Elektrická výzbroj bude pocházet přímo od Stadleru – použity budou měniče MPT 300 (dva kusy s oddělenými střídači pro separátní napájení motorových skupin). Motory budou na každém voze celkem 4 s jmenovitým výkonem 70 kW (jmenovité otáčky 1 774 ot/min). Jednat by se mělo jednat o 4pólové asynchronní motory s typovým označením TMR 35-23-4. Výrobcem těchto motorů je rakouská firma TSA (Traktionsysteme Austria). Motory budou zavěšeny na rámu podvozku v bloku s převodovkou přes pryžové prvky. Sběrač by měl být dodáván firmou EC Engineering (typ 120 EC).

Hmotnost prázdné tramvaje má činit 34 500 kg, plně obsazené (při 8os/m2) až 53 640 kg. Počet míst k sezení má být 61, k stání 127 (při 5 os/m2), resp. 204 (při 8 os/m2).

První nová tramvaj Ostram NF II by měla být dodána do Ostravy 20 měsíců po podpisu smlouvy (společně s dalšími třemi vozidly). V následujících pěti měsících bude předáno dalších 26 vozů. Zbylých 10 vozů má být dodáno mezi 37. a 40. měsícem od podpisu smlouvy.