„Šipky“ pro krnovské autobusy

Nedávno jsme u nás na webu informovali o tom, že se krnovská MHD dočkala trojice nových autobusů. Připomeňme, že se jedná o dva vozy značky Iveco (Crossway LE a Urbanway 12m) a jeden elektrobus SOR typu EBN 10,5. Ačkoli provozovatelem vozidel je Arriva Morava, nebyl ani jeden z trojice vozů opatřen standardním korporátním lakem, ale polepy vycházejícími z designového manuálu města Krnova. Právě na ty se nyní zaměříme.

Jednoduchý bílý lak byl doplněn o dvoubarevné šipky a logo Krnova. (foto: Miroslav Halász)

Na bílém laku se objevila celá řada dvoubarevných šipek, které vycházejí z loga města Krnova, jež pro město zpracovala externí agentura. Ta také vytvořila návrh barevného řešení nových autobusů. Samotnou aplikaci polepů zajistila zlínská společnost MOBILBOARD. 

Momentka z prací na polepení vozidla. Na bočnici se právě vyměřuje umístění nápisu Krnov. (foto: Nikola Forštová, produkční manager MOBILBOARD)

Ačkoli by se mohlo zdát, že aplikace polepů je banální záležitostí, v případě krnovských autobusů toto rozhodně neplatilo. Od zadání k realizaci byla velmi krátká doba a v podstatě do týdne se musely všechny polepy vyrobit a nalepit. Nejtěžším úkolem bylo vymyslet realizaci šipek tak, aby byly barevně nejen viditelné, ale také aby byla zabezpečena dlouhá trvanlivost, a zároveň splněny legislativní požadavky polepů oken.

Detail šipky na okně. Ze snímku je dobře patrná perforovaná fólie, která byla navíc potažena průhlednou laminací, která přesahuje okraje šipky. (foto: Nikola Forštová, produkční manager MOBILBOARD)

Nejvhodnějším řešením pro polepy oken byla zvolena technologie výřezu šipek z perforované okenní fólie, které byly následně potažené průhlednou laminací přesahující okraj šipky. Toto řešení ovšem bylo z nabízených variant zároveň nejpracnější. Oba materiály použité na oknech mají pochopitelně také potřebné atesty pro použití na okenní nouzové východy.

Šipky a velký nápis Krnov nechybí ani na zadních čelech autobusů. (foto: Miroslav Halász)

Také grafický návrh polepu se šipkami, i když se jeví jako jednoduchý, bylo poměrně složité zakomponovat na karoserii autobusů tak, aby nezasahovaly do prolisů, rámů oken a nepolepitelných částí.  Složitost realizace se projevila i u samotné aplikace, kdy šipky musely být v naprosté rovině, takže se vše muselo velmi přesně vyměřovat.  V neposlední řadě hrálo svou roli také počasí, konkrétně velmi nízké teploty panující v době aplikace polepů. Vozidla Iveco Crossway a Urbanway 12m nakonec trvalo opatřit novými polepy dva víkendové dny. Elektrobus SOR EBN 10,5 se polepoval přímo ve výrobních halách SOR Libchavy a do Krnova již přijel v barvách města. „Přejeme autobusům, aby dobře sloužily a lidem se líbily,“ uvedla za MOBILBOARD s. r. o. jednatelka společnosti Radmila Pospíšilová.