Menu

144 vodíkových autobusů do 5 evropských zemí

Svůj vodíkový autobus má i Česká republika. V roce 2009 byl dokončen vůz s obchodním názvem TriHyBus, který byl později nasazen do provozu v Neratovicích. (foto: Libor Hinčica)
Svůj vodíkový autobus má i Česká republika. V roce 2009 byl dokončen vůz s obchodním názvem TriHyBus, který byl později nasazen do provozu v Neratovicích. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
28. 01. 2017 17:20
Redakce
1 minuta čtení

Snaha o prosazení vodíkové technologie při pohonu vozidel hromadné dopravy bude pokračovat i v následujících letech. Celkem 125 mil. € bude vynaloženo na dvojici výzkumných projektů, která by měla do roku 2022 zhruba zdvojnásobit počet vozidel hromadné dopravy s palivovými články v ulicích evropských měst.

Svůj vodíkový autobus má i Česká republika. V roce 2009 byl dokončen vůz s obchodním názvem TriHyBus, který byl později nasazen do provozu v Neratovicích. (foto: Libor Hinčica)

K avizovanému zdvojnásobení počtu vozidel bude postačovat, když se do provozu zařadí v průběhu let 2017–22 pouhých 144 nových vozů. Ty by měly být nasazeny do provozu v celkem 10 evropských regionech v pěti různých státech. Projekt se má soustředit zejména to, jak snížit současné enormní náklady na vozidla s palivovými články, konkrétně se má jednat zejména o problematiku infrastruktury pro plnění vozidel. Zároveň se má otestovat v provozu, jak by mohla být stanice na vodík schopná plnit až 20 autobusů. Nejvíce zástupců má v projektu nazvaném JIVE (JOINT INITIATIVE FOR HYDROGEN VEHICLES ACROSS EUROPE) Velká Británie. Konkrétně jde o města Londýn, Birmingham, Dundee a Aberdeen. O jednoho méně má Německo (Kolín nad Rýnem, Wuppertal a oblast Rhein-Main) a po jednom bychom nalezli v Lotyšsku (Riga), Itálii (oblast Trentino-Alto Adige) a Dánsku (Stagelse). Nové autobusy by měly být pořizovány v rámci větších sérií a na jejich objednávce by měly regiony kooperovat. V projektu je zahrnuta celá řada partnerů a na jeho financování se významně podílí také Evropská unie v rámci inovačního programu HORIZONT 2020. Ohledně výsledků projektu by měly průběžně informovat asociace UITP (Mezinárodní asociace veřejné dopravy) a Hydrogen Europe.

Samostatně dojde také k vybudování nových velkých plnících stanic na vodík v rámci koridorů TEN-T koridorů (financovány budou z projektu MEHRLIN, na němž se rovněž podílí EU). Celkem jich má napříč Evropou vzniknout sedm (v Hürthu, Wermelskirchenu a Wuppertalu v Německu, dále v Londýně a Birminghamu ve Velké Británii, v italském Brunicu a Jižním Rotterdamu v Nizozemsku). Každá z těchto stanic má být prioritě určena pro plnění vodíkových autobusů (pořízených v následujících letech i těch, které již byly objednány dříve, vždy však v rámci projektu JICE), bude však uzpůsobena také pro externí zákazníky.

V příštím čísle časopise Československý Dopravák (1/2017) se budeme problematice vodíku jako paliva pro prostředky hromadné dopravy věnovat obsáhleji v souvislosti s pořízením zřejmě vůbec první vodíkových trolejbusů na světě, které si objednala lotyšská Riga. 

Podobné články