Vozy z Železnice Desná koupila společnost AŽD Praha

Železnice Desná prodala své motorové a přívěsné vozy společnosti AŽD Praha. Trať č. 293 Šumperk – Kouty nad Desnou (s odbočkou do Sobotína) je příkladem úspěšné privatizace a obnovy k zániku určené regionální tratě, která se v uplynulém roce dočkala dokonce elektrifikace. Jedná se o první železniční trať, která byla již v říjnu 2003 zařazena do Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (IDSOK). Další železniční tratě, na nichž zajišťovaly osobní dopravu České dráhy, začaly být v rámci Olomouckého kraje integrovány až od roku 2005.

Vozy řady 810 byly dlouho symbolem provozu na trati do Koutů nad Desnou. (foto: AŽD Praha)

S elektrifikací hlavní trasy do Kout nad Desnou se téměř eliminovala potřeba nasazení dieselových vozů na trať, které se tak staly nadbytečné a zůstaly odstaveny v depu v Šumperku. Nyní zamíří trojice motorových vozů řady 810 a dva přívěsné vozy řady 010 ke společnosti AŽD Praha, která podepsala ve čtvrtek 19. ledna 2017 se Svazkem obcí údolí Desné smlouvu o jejich odkupu, a to za cenu 6 760 000 Kč. AŽD Praha hodlá vozidla nasadit na tratích Čížkovice – Obrnice a Dolní Bousov – Kopidlno, které odkoupilo a hodlá je proměnit ve zkušební polygony pro testování svých zabezpečovacích technologií. Ty budou mimo jiné testovány právě těmito motorovými vozy. Část mobilních technologií bude v těchto vozech přímo instalována.

Všechny vozy (810.435-8, 810.141-2, 810.221-2, 010.418-7 a 010.419-5) mají platné technické kontroly a revize a lze je tak okamžitě používat v provozu. Postupně ale projdou základními opravami a údržbou a současně s tím také dojde ke změně jejich laku. V tuto chvíli jsou totiž v barvách Železnice Desná. Následně budou do motorových vozů instalovány mnohdy ještě neprezentované zabezpečovací technologie, které se budou na zkušebních polygonech testovat. To je v běžném provozu na běžných tratích velmi problematické až nemožné. 

„Jde například o systém určený pro regionální vlaky, které budou na širé trati jezdit bez strojvedoucích. Právě tento systém chce společnost AŽD Praha vyvinout již do roku 2020. Stala by se tak vůbec prvním evropským výrobcem obdobné technologie. Zatím totiž existují vlaky či metro bez strojvedoucích pouze v uzavřeném prostoru. Zajímavé budou také nové technologie s využitím velmi přesného satelitního systému Galileo,“ vysvětluje generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Součástí plánu a garance AŽD Praha vůči cestující veřejnosti a Ústeckému kraji je ponechání víkendového sezonního turistického provozu na trati Čížkovice – Obrnice. Turistické vlaky by navazovaly v žst. Lovosice a Most na spoje Českých drah.

TZ AŽD Praha s úpravami redakce