Olympijský oheň se svezl tramvají

Celý sportovní svět momentálně skloňuje jediné – olympijské hry v brazilském Rio de Janeiru. Jedním z tradičních symbolů největšího světového klání sportovců je také olympijský oheň, který se používá jako znak her už od roku 1928 a od roku 1936 je spjat se štafetou, kdy byla nová tradice spojená s olympiádou v Berlíně. Tehdy poprvé – a zatím také naposledy – zavítal oheň do Československa, které drží primát země, které se podařilo oheň také poprvé uhasit (v záloze byla však již tehdy i druhá pochodeň). Letos vzplál olympijský oheň v Řecku v závěru dubna a po pouti po Řecku byl převezen do Jižní Ameriky, kde během 95 dnů navštívil více než 300 měst a v jeho nesení se vystřídalo okolo 12 000 členů štafety, kteří s ní uběhli okolo 20 000 km.

Tramvaj Alstom Citadis v ulicích Rio de Janeira. (foto: Alstom)

Dva dny před zahájením Olympiády se už oheň pohyboval v ulicích Rio de Janeira a při té příležitosti se svezl také místní tramvají. V Riu byl letos v červnu uveden do provozu nový tramvajový provoz (fakticky už ale vozil v rámci zkušebního provozu cestující již od listopadu 2015), který až do 27. 6. 2016 fungoval jen tři hodiny denně. Teprve od pondělí 27. 6. 2016 byl provoz rozšířen, a sice na období od 10 do 17 hodin (zároveň byl zkrácen interval na 15 minut). S příchodem olympiády byla doprava dále posílena. V provozu je však nadále jen jedna tramvajová linka, která by měla být součástí většího projektu na vybudování dalších tras, od čehož si město slibuje uvolnění přecpaných ulic a zlepšení životního prostředí ve městě. Otázkou však je, zda bude mít Rio de Janeiro na realizaci dalších linek peníze, neboť přípravou olympijských her se už tak zadlužené město ponořilo do dalších dluhů (v květnu dokonce hrozilo, že celý region zbankrotuje, takže na pomoc přispěchala centrální vláda, jejíž dluh ovšem také raketově roste).

V době konání olympijských her si ovšem aférami kolem financování her, kriminality nebo kvalitě vody v oblasti nikdo nechce kazit den a vše se odehrává v pozitivním duchu. I provoz tramvají, které se konečně dočkaly vytížení a jejichž stavbu rovněž provázely otazníky ohledně financování, se do olympijských her nepřímo zapojil. Dne 3. 8. 2016, dva dny před oficiálním zapálením trvalého ohně v Riu de Janeiru, se projel oheň i tramvají. Konkrétně jel ze stanice Santos Dummont, kam s ohněm doběhla žákyně základní školy Rebecca Moraes dos Santos, do zastávky Cinelândia, kde si pochodeň převzal Renato Sorriso, který ve městě pracuje jako čistič ulic. Doplňme, že olympijský oheň se svezl v jedné z 32 tramvají Alstom Citadis o délce 44 m, které byly do města pro první linku tramvaje dodány.