Krakov vypsal tendr na 50 nových tramvají

Polský Krakov vypsal výběrové řízení na dodávku nových nízkopodlažních tramvají. Těch může město odebrat v případě zájmu až 50. Vozidla mají být jednosměrná, mít min. 60 % nízké podlahy a délku 32–35 m. Kontrakt je rozdělen na dvě části. První zahrnuje 35 vozů, které vítěz tendru musí do města dodat do 30 měsíců od podpisu smlouvy, přičemž max. tempo dodávek činí 3 ks vozidel během 14 dnů. Celá dodávka tak může být realizována cca v průběhu půl roku. Dalších 15 vozů do celkového počtu 50 tramvají si může dopravce objednat v rámci opce. Doba na dodávku těchto tramvají je stanovena na 24 měsíců. Poslední smlouvu bude možné s výhercem soutěže podepsat dne 31. 10. 2021, přičemž poslední tramvaj musí být dodána nejpozději do konce roku 2023.

Poslední nové tramvaje dodala do Krakova polská PESA. (zdroj: Wikipedia.org)

Tramvaje mají mít max. šířku 2,4 m. Ve vozidle mohou být umístěny schůdky, max. výška schůdku či podesty však může být 220 mm. Výška podlahy nad podvozky může mít max. hodnotu 590 mm, šířka podlahy musí být minimálně 550 mm. Kapacita vozidla je stanovena na min. 220 osob (při 5 os/m2), přičemž počet míst k sezení musí tvořit min. 35 % z celkového počtu. Sedadla nesmí být užší než 420 mm.     

Všechna okna musí být vybavena posuvnou vrchní částí, která zabírá alespoň polovinu výšky okna. Okna ovšem v parných dnech zůstanou uzavřena, protože tramvaje musí disponovat také klimatizací salónu cestujících. Ve výbavě bude také elektrická plošina pro nástup invalidních vozíků. Samozřejmostí je moderní elektronický informační a odbavovací systém, včetně automatů na prodej jízdenek. A protože v Polsku vědí, že existuje něco jako průmyslový design, nehrají si pracovníci MPK Kraków na všeznalé a nechají si od výrobce navrhnout také barevné řešení vozidel – nabídka musí obsahovat celkem tři grafické návrhy.

Tramvaje musí dosahovat provozní spolehlivosti alespoň 90 % a musí být zkonstruovány tak, aby byly odolné proti korozi v průběhu 30letého provozu.  Max. nápravový tlak má činit 90 kN. Zajímavostí je, že tramvaje mají mít schopnost jezdit také na úsecích bez trolejového vedení, a to na vzdálenost min. 3 km (specifikovány je pak rozsah různých typů provozního nasazení v režimu na baterie i požadovaná funkčnost pomocných pohonů, klimatizace atp.). Tramvaje mají být schopné jízdy max. rychlostí 70 km/h.

Nabídky na nové tramvaje mají být předloženy do 10. 10. 2016. Nejdůležitějším kritériem není cena, ale technická kritéria. Ty mají váhu 50 % a jsou rozdělena do sedmi dílčích skupin (například podílu nízkopodlažní části atd.). Po dvou procentech pak mají váhu některá další kritéria, například řešení čela ve vztahu k bezpečnosti chodců, šířka dvoukřídlých dveří, náklady na údržbu bateriového pohonu nebo záruku na vozidla po dobu min. 36 měsíců. Cena tak má v konečném důsledku váhu jen 40 %.