První vlakotramvaj pro pařížský Tram-Express předána

Čtenáři našeho časopisu si jistě vzpomenou na mimořádně zdařilou sérii příspěvků o renesanci tramvají ve Francii, která je provázela v číslech 5/2014 až 5/2015. Pátý díl tohoto seriálu byl věnován problematice vlakotramvají, přičemž v závěru článku byl mj. vzpomenut také projekt Tram Express v oblasti okolo Paříže, resp. přesněji v regionu Île-de-France.

Citadis Dualis pro linky SNCF v okolí Paříže. (foto: Alstom)

Citadis Dualis pro linky SNCF v okolí Paříže. (foto: Alstom)

Připomeňme, že se jedná o ambiciózní projekt v režii francouzských státních železnic (SNCF), který počítá s vybudováním celkem třech různých tras. Konkrétně byly připravovány trasy pro severní, jižní a východní tangentu. Nejvíce práce pokročily na tzv. severní etapě. Pro ni se v minulosti používal například název Tram-Express Nord (který jsme si vypůjčili i pro tento článek) nebo Tangetielle Nord. Dnes se však projekt nazývá jednoduše jako linka T11 Express. Výstavba této tratě (jež je řešena jako novostavba vedená paralelně s existující železniční tratí a částečně jako přestavba původní tratě pro nákladní dopravu) byla zahájena již v roce 2010 a dokončení první etapy (Épinay-sur-Seine – Le Bourget) o délce 11 km se předpokládá v červenci 2017. Celá trať (o délce 28 km vzniklá prodloužením oběma směry) by měla být dokončena v roce 2023.  

Zajímavostí je, že celá severní větev je koncipována jako klasická železniční trať – počítá se pouze s užitím napěťové sekce 25 kV AC / 50 Hz a nepředpokládá se, že by v budoucnu mělo dojít s propojením s tramvajovými tratěmi nebo s výstavbou městských úseků (s napětím 750 V DC). Přesto byly objednány pro provoz na trati jednotky Alstom Dualis, jež jsou typickými reprezentanty vlakotramvají (tram-train). Pro první etapu bylo objednáno celkem 15 vozů, které SFNC pořídily v rámci opce, která byla součástí staršího kontraktu na nákup vlakotramvají z roku 2007.

První z nových čtyřčlánkových jednotek pro linku T11 Express byla předána do depa Noisy-le-Sec dne 12. 7. 2016. Vozidlo bude moct jezdit na trati rychlostí až 100 km/h. Ačkoli se někdy stále ještě používá název Tram-Express Nord, je i z popisu zde uvedeného zřejmé, že k tramvaji má nově vznikající trať poměrně daleko. Na druhé straně značení trati – T11 – vychází jednoznačně ze značení tramvajových tratí v Paříži (a okolí). Momentálně jsou v provozu linky T1 až T8, linky T9 a T10 se připravují a označení T11 až T13 jsou rezervována pro další tangenciální linky.