Další „vetřelci“ ve Francii

K tramvajovým provozům ve Francii patří neodmyslitelně vozidla od domácího výrobce Alstom. Jiní výrobci se v segmentu tramvají prosazují na náročném a nacionalisticky hrdém francouzském trhu jen velmi ojediněle. Mezi ty, kterým se občas podobný úspěch podaří, patří španělská firma CAF. Ta dodala v minulosti vozidla do Nantes a Besançonu a nyní zamířily první vozy také do města Saint Étienne.

Vzhled nových vozů CAF Urbos pro Saint Étienne. (foto: CAF)

Vzhled nových vozů CAF Urbos pro Saint Étienne. (foto: CAF)

Přestože tramvajové provozy ve Francii jsou spojovány hlavně s otázkou renesance tramvají a budováním nových projektů v posledních 30 letech, existují v zemi galského kohouta i města, která se tramvají nikdy nevzdala. Mezi ně patří i Saint Étienne, které si i díky dodávkám vozů koncepce PCC i podpoře vedení města v 50. letech udrželo svůj tramvajový provoz nepřetržitě od roku 1881. Dnes má místní tramvajová síť dvě linky, které jsou provozovány na tratích o délce 11,7 km. Tramvaje PCC bychom hledali ve městě již marně. V průběhu 90. let 20. století začala jejich náhrada tramvajemi zkonstruovanými speciálně pro Saint Étienne ve spolupráci firem Alsthom-Vevey-Duewag. Těchto vozidel odebralo město nejprve 15 (v letech 1991–92) a později dokoupilo dalších 20 prakticky identických vozů (v roce 1998). Většina těchto tramvají začala v minulosti procházet velkými prohlídkami, které momentálně dále pokračují (celkem má být modernizováno 20 vozů).

Doposud jsou na tratích k vidění jen vozy Alsthom-Vevey-Duewag, kterých město pořídilo 35 ks v letech 1991-98. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Doposud jsou na tratích k vidění jen vozy Alsthom-Vevey-Duewag, kterých město pořídilo 35 ks v letech 1991-98. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Pro náhradu části starších tramvají a pro účel doplnění vozového parku s ohledem na rostoucí zájem o cestování veřejnou dopravou objednalo město v roce 2014 celkem 16 nových tramvají. Vítězem tendru na dodávku úzkorozchodných vozů (1 000 mm) se stal španělský CAF s modelem Urbos. Pětičlánkové obousměrné vozy o délce 35 m nabídnou kapacitu až 238 cestujících (z toho 34 sedících) a dvě místa pro invalidní vozík. Ve výbavě nechybí kamerový systém a samozřejmě klimatizace salónu cestujících. Doplňme, že původní vozy mají délku jen 25 m, a tedy výrazně nižší kapacitu.

Ačkoli je CAF španělský výrobce, vozidla dodaná do Saint Étienne mají francouzský původ. Zkompletována totiž byla ve francouzské továrně CAFu v Bagnères-de-Bigorre. Kontrakt na dodávku vozů o šířce 2 150 mm podepsal CAF 10. 12. 2014. Jeho celková hodnota činí 42 mil. €. První z nově dodaných vozů byl představen 1. 7. 2016, do provozu s cestujícími by měl po dokončení testů zasáhnout pravděpodobně v prosinci.