V Salzburgu končí provoz vysokopodlažních trolejbusů

Mozartovo rodiště, Salzburg, se připravuje na konec provozu vysokopodlažních trolejbusů. Po dodávkách nových trolejbusů Solaris Trollino 18 AC MetroStyle vypravuje již dnes dopravce poslední čtveřici vozů Gräf & Stift z let 1988–94 ev. č. 208, 221, 224 a 225 jen sporadicky.  

Ve vozovém parku byly nejstarší vysokopodlažní trolejbusy nahrazovány v posledních letech nízkopodlažními vozy Solaris Trollino 18 AC. (foto: Mattis Schindler)

Ve vozovém parku byly nejstarší vysokopodlažní trolejbusy nahrazovány v posledních letech nízkopodlažními vozy Solaris Trollino 18 AC. (foto: Mattis Schindler)

Oficiální rozloučení pro fanoušky dopravy se v režii spolku Pro Obus konalo již 12. 6. 2016, nejstarší salzburské trolejbusy ale nadále zasahují příležitostně do provozu s cestujícími, přičemž definitivní odstavení se očekává po zařazení nových vozů Solaris Trollino na konci července 2016.

Na trolejbusy s karoserií polského producenta vsadil dopravce poprvé již v roce 2009. Po vozech se standardním designem, kterých město přebralo 15 (později dokoupilo ještě čtyři ojeté vozy ze švýcarského La Chaux-de-Fonds), začal Salzburg nakupovat trolejbusy s futuristickým designem známým jako MetroStyle. Těch by mělo být do konce roku 2017 ve městě 50. Kromě trolejbusů od Solarisu jsou v provozu ještě nízkopodlažní vozy Gräf & Stift a VanHool z let 1994–2005.  

Na dodávkách všech vozů Solaris Trollino se od počátku významnou měrou podílejí také české společnosti. Finální montáž probíhá v ostravské společnosti EKOVA ELECTRIC, elektrickou část trolejbusů poté dodává Cegelec a. s. Aktuálně probíhající dodávka vozidel se od dříve dodávaných trolejbusů liší náhradním zdrojem pohonu v podobě baterií (namísto dieselagregátu), který ale není určen pro běžný provoz (trolejbusy tedy nelze označit jako tzv. parciální trolejbusy). Dodávkám těchto vozidel se budeme podrobně věnovat v čísle 3/2016.

Dvojice stařečků Gräf & Stift najíždí v Salzburgu poslední kilometry. (foto: Mattis Schindler)

Dvojice stařečků Gräf & Stift najíždí v Salzburgu poslední kilometry. (foto: Mattis Schindler)

Doplňme, že nákup nových trolejbusů neznamená prozatím, že by se vysokopodlažní trolejbusy v ulicích města neměly již vůbec objevit. Dopravce totiž příležitostně využívá pro zajištění dopravní obslužnosti i další starší vozy, které jsou však vedeny ve stavu jako historické. Toto nasazení je však výjimečné a omezuje se jen na vybrané školní spoje.