Pohled do design centra Solarisu

V českých výběrových řízeních stále platí, že se na design vozidel příliš nedbá. Dopravci o možnostech úprav barevného řešení neuvažují, ať již v oblasti exteriéru či interiéru. Často se tak stává, že v ulicích měst jsou vidět vozidla, jejichž barevné řešení vychází pouze ze záměru unifikace, ale nijak nerespektuje křivky vozidla. V ulicích českých a slovenských měst tak můžeme spatřit nejrůznější nevkusné vlnky na vozidlech doplněné o šedošedé interiéry. Náročnější zákazníci ze západní Evropy ovšem přistupují k této problematice odlišně. Ve výběrových řízeních nezřídka požadují návrhy barevného řešení zpracované průmyslovým designérem, případně si vyhrazují právo o finální podobě jednat.

Na první pohled by se mohlo zdát, že se pohybujeme v prostředí nějaké počítačové hry. Autobus však slouží jako model pro volbu nejvhodnějšího barevného řešení. (foto: Libor Hinčica)

Na první pohled by se mohlo zdát, že se pohybujeme v prostředí nějaké počítačové hry. Autobus však slouží jako model pro volbu nejvhodnějšího barevného řešení. (foto: Libor Hinčica)

Je-li například libo přidat žluté zbarvení, není to pro obsluhu programu žádný problém. (foto: Libor Hinčica)

Je-li například libo přidat žluté zbarvení, není to pro obsluhu programu žádný problém. (foto: Libor Hinčica)

Proto je vcelku běžnou záležitostí u zahraničních výrobců, že disponují vlastními designovými centry, které umožňují zákazníkům ve spolupráci s pracovníky firmy zvolit nejen barevné řešení exteriéru, ale i interiéru, umístění klimatizací, madel, sedadel atp. Velmi známé a průkopnické v tomto směru bylo design centrum společnosti EvoBus v Mannheimu. Možnost vidět „svůj“ autobus přesně tak, jak si jej o několik měsíců dopravce převezme z rukou výrobce, využívají místní soukromí dopravci i DP běžně.

Postačuje vám jedno místo pro invalidní vozík a upřednostňujete více míst k sezení? (foto: Libor Hinčica)

Postačuje vám jedno místo pro invalidní vozík a upřednostňujete více míst k sezení? (foto: Libor Hinčica)

...nebo raději preferujete větší plošinu pro stojící pasažéry? (foto: Libor Hinčica)

...nebo raději preferujete větší plošinu pro stojící pasažéry? (foto: Libor Hinčica)

V souvislosti s výstavbou nového závodu společnosti Solaris Bus & Coach v polském Bolechowě vznikla také nová administrativní budova, která v sobě rovněž skrývá zasedací místnost s designovým centrem. Podobně jako v případě autobusů značek Mercedes-Benz a Setra si tak mohou nyní i zákazníci Solarisu ověřit, jak by mohl jejich autobus vypadat a získat povědomí o konkrétním řešení vozidla (a možnostech vozidel, neboť ne každé přání je s ohledem na schválené dispozice vozidel možné).

Volit lze pochopitelně také barevnost interiéru. (foto: Libor Hinčica)

Volit lze pochopitelně také barevnost interiéru. (foto: Libor Hinčica)

Podlahová krytina, madla, sedadla, boční obložení. Výběr je obrovský. (foto: Libor Hinčica)

Podlahová krytina, madla, sedadla, boční obložení. Výběr je obrovský. (foto: Libor Hinčica)

Projekt netradičního centra vznikl ve spolupráci výrobce a poznaňské univerzity. K ovládání je určena zpravidla dvojice pracovníků firmy, přičemž zajímavostí je možnost využití speciálních virtuálních brýlí. Ty vás doslova přenesou do interiéru autobusu a vy se tak můžete rozhlédnout stejně, jako byste stáli uvnitř vozidla.

Kabriolet Solaris zatím nenabízí. Pohled slouží pro možnost prohlídky uspořádání sedadel. (foto: Libor Hinčica)

Kabriolet Solaris zatím nenabízí. Pohled slouží pro možnost prohlídky uspořádání sedadel. (foto: Libor Hinčica)

Pro potřeby zákazníků designové centrum funguje již od loňského roku, odborní novináři se mohli s jeho funkcí seznámit v rámci oslav 20. výročí firmy v květnu 2016. Kromě barevného řešení interiéru a exteriéru je možné volit střešní nástavby, klimatizace (řidiče i cestujících), nebo se podívat na vozidlo v průřezu („kabriolet“) nebo v různých úhlech. Jedná se tedy o další zajímavou službu zákazníkům, kterou, doufejme, se rozhodnou někdy využít také čeští provozovatelé.