Automaty na jízdenky v tramvajích Škoda 15 T ForCity Alfa

Praha se rozhodla, že otestuje v tramvajích možnost instalace automatů na jízdenky, u nichž je možné realizovat platbu pomocí bezkontaktní platební karty. Systém, který je v západních zemích i v jiných státech střední Evropy poměrně obvyklý, si cestu do ČR razí postupně. Navíc s určitými omezeními, protože jedinou možností platby je právě bezkontaktní karta.

Vůz ev. č. 9307 je jednou ze dvou pražských tramvají, v nichž je možné platit bezkontaktní kartou. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Vůz ev. č. 9307 je jednou ze dvou pražských tramvají, v nichž je možné platit bezkontaktní kartou. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Představení projektu v Praze se konalo dne 11. 4. 2016 a v současné době je systém nainstalován pouze ve dvou vozech Škoda 15 T ForCity Alfa ev. č. 9307 a 9324. Obě tramvaje jsou nasazovány výhradně na linku číslo 22, která projíždí centrem města. Na skutečnost, že lze jízdenky zakoupit až v tramvaji pomocí karty, upozorňují cestující nálepky na dveřích.

Na možnost zakoupení jízdenky jsou cestující upozorňování nálepkami na dveřích vozidel. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Na možnost zakoupení jízdenky jsou cestující upozorňování nálepkami na dveřích vozidel. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Pilotní projekt provozu s malými automaty s tiskárnou, jež dodala společnost Mikroelektronika, by měl běžet rok. Kromě dvou vozů na lince č. 22 by měly v dohledné době přibýt automaty také ve vozech nasazovaných na linku č. 18.

Dosud měli možnost cestující platit v Praze bezkontaktně v automatech na vybraných zastávkách (například Hlavní nádraží nebo Národní třída). V rozšiřování počtu jízdenkových automatů na zastávkách, které tento způsob platby umožňují, Praha průběžně pokračuje. Celkem bylo již vysoutěženo 620 automatů, které budou funkcí bezkontaktních plateb vybaveny.

Ceník jízdného v tramvajích je identický s tím klasickým. Platba je možná pouze platební kartou, díky čemuž mohou mít automaty kompaktní rezměry. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Ceník jízdného v tramvajích je identický s tím klasickým. Platba je možná pouze platební kartou, díky čemuž mohou mít automaty kompaktní rezměry. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Od 25. 4. 2016 se pak automaty umožňující platbu bezkontaktní kartou objevily také v autobusech pražského DP, konkrétně ve vozech nasazovaných na lince č. 119 k Letišti Václava Havla. Oproti tramvajím je však v autobusech použit jiný systém, který umožňuje pouze volbu mezi standardní a zlevněnou jízdenkou, přičemž cena je shodná s cenou doplňkového prodeje jízdenek u řidiče (tedy 40/20 Kč). Ve své podstatě jde tedy pouze o rozšíření možnosti nákupu jízdenky z doplňkového prodeje bezkontaktní platební kartou.   

Připomeňme, že bezkontaktní platby umožňuje plošně ve všech dopravních prostředcích už od loňského roku Plzeň. V Ostravě by mělo být možné od poloviny roku rovněž platit bezkontaktně, jízdní doklad však bude nahrán přímo na platební kartě. Podobně je tento projekt testován i v Olomouckém kraji, kde lze dokonce nahrát na platební kartu i dlouhodobou jízdenku.

Ukázka jízdenky vydané automatem v tramvaji. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Ukázka jízdenky vydané automatem v tramvaji. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Bližší informace nejen o provozu tramvají s automatem, ale obecně o dodávkách tramvají Škoda 15 T ForCity Alfa pro Prahu v roce 2015 přineseme v podrobném článku v čísle 2/2016, jehož přípravy nyní finišují.