Menu

Uzbekistán bez tramvají – Taškent zrušil tramvaje

Stáhnout PDF
Nezařazené
05. 05. 2016 07:50
Redakce
1 minuta čtení

Nedávno jsme informovali na našem webu, že se Taškent rozhodl zrušit svůj tramvajový provoz, který ve městě existoval od roku 1901. Po 115 letech vyjely dne 2. 5. 2016 tramvaje do ulic města naposledy.

S postupnou likvidací tramvají začalo město již v roce 2015, kdy byl zastaven provoz na prvních tramvajových tratích. Oficiálně se sice hovořilo ještě o tom, že by dotčené úseky měly projít modernizací, reálně se ale žádná stavební činnost nerozběhla a namísto toho město své plány s tramvajovou dopravou přehodnotilo.

Dne 26. 3. 2016 byl zastaven provoz na tramvajových linkách č. 12 a 26, který však musel být kvůli stížnostem obyvatelstva už následující den znovu obnoven. Život to však oběma linkám prodloužilo jen nepatrně. Dne 29. 3. 2016 starosta Taškentu Rakhmonbek Usmanov oznámil plán na likvidaci tramvajové dopravy s tím, že celá síť o délce 87,8 km by měla být zlikvidována do konce roku 2016. Na tramvajových linkách měly začít jezdit autobusy, a to nejprve paralelně s tramvajemi (aby si cestující na nový dopravní prostředek zvykli). Nakonec ale nabraly události mnohem rychlejší spád a město si vytyčilo jako datum zastavení provozu tramvají již 1. 5. 2016. Z přežívajících šesti tramvajových linek byly nejprve opět zastaveny linky č. 12 (Machallja Beškjragač – Metro „Beruni“) a 26 (Severnyj vokzal – Massiv Kujljuk-6), a to dne 12. 4. 2016. Prakticky okamžitě začala demontáž některých úseků obou linek. Harmonogram zastavení provozu na zbylých čtyřech trasách byl následující:

–  20. 4. 2016 linky č. 9 (Čilanzar №26 – Severnyj vokzal) a 13 (Kujljuk centr – Severnyj vokzal);
–  25. 4. 2016 linka č. 8 (Machallja Beškajragač – Ploščaď Ak-Tepe);
–    1. 5. 2016 linka č. 17 (Ippodrom – Machallja Beškajragač).

Tento scénář se ale nakonec nepodařil přesně dodržet. V případě linek č. 9 a 13, které byly v rámci sítě tramvají v Taškentu nejvytíženější, došlo k zastavení provozu až dne 22. 4. 2016. Linku č. 8 se pak podařilo zrušit o den dříve, než bylo plánováno, tedy již 24. 4. 2016. Následně mělo město k dispozici již jen jedinou tramvajovou linku – č. 17 o délce 10,2 km, na níž ve špičkovém intervalu (8 minut) pendlovalo max. 14 tramvají, které vzdálenost mezi konečnými dokázaly urazit za 43 minut. Předpokládalo se, že tramvaje budou naposledy jezdit s cestujícími nikoli 1. 5. 2016, ale 2. 5. 2016, a to standardně dle jízdního řádu až do času ukončení provozu (u linky č. 17 do 20:00). Ráno však došlo k vykolejení jednoho z vozidel na trase, což pění labutí písně tramvají v Taškentu rázně utnulo. Řidiči dostali příkaz, aby se navrátili do vozovny (ta byla soustředěna zhruba v polovině trasy linky č. 17), přičemž v 9:10 ráno místního času projel naposledy bránou vozovny vůz VarioLF.S ev. č. 2006.

Zbylé provozní tramvaje se snaží Taškent prodat jiným dopravcům. Podle nepotvrzených zpráv ovšem představa o cenách zatím není příliš reálná (v případě vozu VarioLF.S se objevily údaje o ceně zhruba 800 000 dolarů, což je více, než pořizovací cena nového vozu). 

Podobné články