Prohlédněte si design nového metra pro region Île-de-France

Společnost Alstom ve spolupráci s místními představiteli regionu Île-de-France, dopravce RATP a koordinátora dopravy STIF odhalila dne 30. 5. 2016 v sídle společnost Alstom v Saint-Quen designové řešení nové jednotky metra označené jako MP14, které by měly sloužit na linkách v oblasti okolo Paříže od roku 2016.

Nové soupravy MP14 pro pařížské metro. (zdroj: Alstom)

Nové soupravy MP14 pro pařížské metro. (zdroj: Alstom)

Vozidla MP14 ovšem nepředstavují klasická kolejová vozidla, ale speciální soupravy, které se pohybují ve vymezeném koridoru na zvláštních pneumatikách. Tento systém přitom není pro Paříž neobvyklý, naopak se zde s ním začalo již v roce 1951 poprvé na světě experimentovat v běžném provoze a posléze bylo několik tras konvenčního metra na „metro s pneumatikami“ rekonstruováno. Kvůli velkým finančním nákladům ovšem byla přeměna dalších tras v 70. letech 20. století zastavena. Později ovšem bylo uplatněno toto technické řešení například na zcela nové trase pařížského metra číslo 14.

Interiré souprav MP14. (foto: Alstom)

Interiré souprav MP14. (foto: Alstom)

Nově představená souprava MP14 od Alstomu by měla sloužit na linkách čísel 4, 11 a 14. V provozu by se měly první vlaky objevit v roce 2019. Celkem by mohla francouzská metropole (resp. region Île-de-France) získat v průběhu 15 let až 217 vlaků MP14, přičemž hodnota celého kontraktu, jenž Alstom vyhrál v roce 2015, činí přes 2 miliardy euro. První část kontraktu zahrnuje 35 vlaků za 520 miliónů euro a je financována skrze koordinátora dopravy STIF. Tyto vlaky mají sloužit výlučně na lince č. 14, která by měla být prodloužena severním směrem. Soupravy pro linku číslo 14 mají být řešeny jako osmivozové, čímž by mělo dojít k výraznému navýšení přepravní kapacity (nynější soupravy mají pouze 6 vozů).

Soupravy by se měly objevit nejprve na lince č. 14. (foto: Alstom)

Soupravy by se měly objevit nejprve na lince č. 14. (foto: Alstom)

Vlaky MP14 by měly nabízet aerodynamický design, moderní technologie, kamery v prostoru cestujících nebo poslední generaci informačního systému. Novinkou je vylepšená rekuperace energie vzniklé při brzdění vlaků, která by měla mít o 20 % lepší efektivnost v porovnání s předchozí generací metra s pneumatikami (typ MP05). Vnitřní prostor přinese cestujícím nové pojetí interiéru s velkou plošinou naproti dveřím a sedadly v příčném i podélném uspořádání, přičemž zajímavostí u sedadel by mělo být použití stejného barevného odstínu, jaký bude mít potah opěradel, i pro boční obložení interiéru. Osvětlení bude zajištěno pomocí technologie LED, a to v maximální možné míře, aby souprava neměla žádná temná místa. Ve výbavě nechybí pochopitelně ani klimatizace salónu.