Scania dodá do Madridu 51 hybridních autobusů

Ačkoli se pod lobbistickou masáží v českém a slovenském prostředí může zdát, že jedinou budoucností autobusové dopravy je přechod k elektrobusům a jiné alternativní způsoby dopravy se přibližují svému zatracení, není tomu tak. V západní Evropě jsou stále populární také hybridní autobusy, jak ostatně dokazuje také prezentace nového hybridního modelu od polského Solarisu, o němž jsme informovali včera.

Autobus Scania Citywide Hybrid. (foto: Scania)

Autobus Scania Citywide Hybrid. (foto: Scania)

Jedněmi z úspěšných výrobců hybridních autobusů jsou také švédské společnosti Volvo a Scania. Druhá jmenovaná vyhrála tendr na dodávku celkem 51 hybridních vozů Scania Citywide Hybrid pro Madrid. S obdobným autobusem (ve 12m provedení) bylo možné potkat se v loňském roce na veletrhu Czechbus v Praze a v podrobném článku jsme se tomuto autobusu věnovali v čísle 1/2015.

Dodávky autobusů pro hlavní město Španělska by měly být zahájeny již v červnu letošního roku. Finální výrobu zajišťuje továrna Scanie v polském Słupsku. Madrid si od hybridních autobusů slibuje snížení emisí CO2 i úspory paliva. Zakázka na 51 autobusů je největší v kontinentální Evropě. Nejvíce hybridních autobusů však nalezneme na Britských ostrovech. Jen Londýn má k dispozici okolo 1 500 hybridních autobusů.

Na Pyrenejský poloostrov zamíří 51 hybridů od Scanie. (foto: Scania)

Na Pyrenejský poloostrov zamíří 51 hybridů od Scanie. (foto: Scania)

Madrid zahájil své tažení za lepším životním prostředím v roce 2010 s tím, že u nových autobusů by měla být používána paliva či řešení, která jsou šetrná k přírodě. Minimálně 20 % autobusů nasazovaných na linky MHD v Madridě by proto mělo být v konfiguraci na CNG nebo jako hybridní autobusy či elektrobusy. Ve prospěch hybridní technologie hrála zejména skutečnost, že pro užití plynových autobusů nebyly uzpůsobeny podzemní autobusové garáže ve městě.

51 vozů od Scanie zamíří k celkem 7 provozovatelům, kteří se na provozování MHD ve městě podílejí. Konkrétně se bude jednat o dopravce Alsa, Nat-Ex, Samar, Avanza, ADO, Arriva a DBlas. 34 autobusů z uvedeného počtu bude odpovídat délkové verzi 12,7 m a zbylých 17 třínápravovému provedení s délkou 14,8 m. Autobusy využívají devítilitrové motory Scania s výkonem 320 koní, které zvládají plnit požadavky emisní normy EURO 6 pouze při využití technologie SCR (selektivní katalytická redukce; vstřikování močoviny). Kromě dieselu lze jako palivo použít i biodiesel nebo HVO (hydrogenovaný rostlinný olej). Elektromotor (nacházejí se mezi motorem a převodovkou) dosahuje max. výkonu 150 kW.

Zvýšené náklady na pořízení hybridních autobusů by se měly provozovatelům díky úsporám paliva vrátit během pěti let (při započtení jedné výměny baterií). Baterie jsou tvořeny lithium-iontovými články o celkové kapacitě elektrické energie 1,2 kWh.