Dopravní podnik Ostrov – nový dopravce MHD na mapě ČR

Západočeský Ostrov, který se v minulosti proslavil zejména jako výrobce trolejbusů značky Škoda, vytvořil novou společnost, jež v názvu obsahuje sousloví „dopravní podnik“. Konkrétně se jedná o Dopravní podnik Ostrov (dále jen DP Ostrov, zkratku DPO nebudeme kvůli zaměnitelnosti s ostravským DP používat), který oficiálně vznikl dne 30. 3. 2016.

Nový znak nového dopravce MHD v Ostrově. (zdroj: www.ostrov.cz)

Nový znak nového dopravce MHD v Ostrově. (zdroj: www.ostrov.cz)

O záměru zřídit vlastní DP informovali zástupci města veřejnost poprvé na konci roku 2015. Hlavní motivem byla dle vyjádření starosty města Pavla Čekana (ČSSD) snaha města o zřízení lepšího tarifu, který by umožnil snížení ceny jízdného pro obyvatele okolních obcí, kteří do Ostrova přijíždějí za prací do místní průmyslové zóny. Dosavadní provozovatel veřejné dopravy ve městě – společnost Ligneta (resp. přesněji AD Ligneta regionalbus s. r. o.) – přitom není z provozování městské dopravy založením nového dopravního podniku vyšachován. Dopravní podnik Ostrov totiž vlastní město a společnost AD Ligneta regionalbus napůl.

Ke vzniku Dopravního podniku Ostrov došlo na konci března 2016, městskou dopravu ovšem zatím fakticky nepřevzal, byť například webové stránky dopravce (www.dpostrov.cz) již funguj (zatím jsou ale všechny dokumenty pod hlavičkou původního provozovatele). Přesto již bylo možné se prvním autobusem DP Ostrov svézt, a to dne 13. 5. 2016, kdy byla slavnostně otevřena nová výrobní hala společnosti WITTE AUTOMOTIVE v Průmyslové zóně Ostrov, přičemž byla zřízena zvláštní kyvadlová doprava na relaci Mírové náměstí – Průmyslová zóna Ostrov, která byla zajišťována od 13:30 do 17:00 a od 21:00 do 22:00 v opačném směru (po skončení koncertu skupiny ŠKWOR v průmyslové zóně).

První fotografie autobusu Neoplan Centroliner uveřejněná městem Ostrov. (zdroj: www.ostrov.cz)

První fotografie autobusu Neoplan Centroliner uveřejněná městem Ostrov. (zdroj: www.ostrov.cz)

Na webových stránkách města se hovořilo o možnosti svezení novým autobusem značky NEOPLAN, později ale bylo v médiích upřesněno, že se jedná o starší repasovaný vůz, neboť, jak známo, NEOPLAN již městské autobusy nevyrábí. Konkrétně byl pořízen jeden dvoudveřový 12m vůz NEOPLAN N 4416 Ü CNG Centroliner z roku 2002, tedy vůz s pohonem na stlačený zemní plyn.

Jak zástupci města uvedli, rádi by v dohledné době nakoupili až osm nových městských autobusů, na jejichž koupi by rádo získalo dotaci EU z programu IROP. Stejně jako ojetý Centroliner z roku 2002 by mělo být i osm dalších vozů poháněno stlačeným zemním plynem (CNG). V úvahu sice přicházel i nákup elektrobusů, nakonec však bylo vyhodnoceno, že nevýhody těchto vozidel zatím převládají nad výhodami. V případě, že ke koupi plynových autobusů skutečně dojde, bude muset město patrně zřídit i vlastní stanici na plnění CNG.

Autobus Neoplan Cityliner s pohonem na CNG na fotografiích města. (zdroj: www.ostrov.cz)

Autobus Neoplan Cityliner s pohonem na CNG na fotografiích města. (zdroj: www.ostrov.cz)

Doplňme, že v minulosti jezdily po části katastru Ostrova také trolejbusy, nikdy však na zkušební trolejbusové dráze do Jáchymova nevozili cestující. V roce 1980 ovšem bylo v rámci plánované rekonstrukce zkušební trolejbusové trati zadáno také vybudování nového úseku od nádraží k areálu Škodovky, přičemž měla být zahájena přeprava osob (a to až do Jáchymova). Z tohoto záměru ale nakonec poněkud překvapivě sešlo. Zkušební trolejbusová trať sloužila svému účelu na úseku z Ostrova (Horního Žďáru) do Jáchymova až do roku 2004 a snesena byla v létě 2006. MHD v samotném Ostrově dnes zahrnuje trojici autobusových linek.