Ostravské tramvaje T3 míří na Ukrajinu

Výprodej starších českých tramvají směrem na Ukrajinu pokračuje. K vozům odprodaným v posledních letech z Prahy, Mostu a Plzně se nyní připojilo také pět starších ostravských vozů T3SU a T3SUCS z let 1982–85, které zamířily do Charkova.

Vůz T3SU ev. č. 901 byl nasazován zejména na linku č. 5. Na fotografii je zachycen ve výhybně Dolní Lhota. (foto: Libor Hinčica)

Vůz T3SU ev. č. 901 byl nasazován zejména na linku č. 5. Na fotografii je zachycen ve výhybně Dolní Lhota. (foto: Libor Hinčica)

Výprodej starších tramvají z moravskoslezské metropole směrem k dalším dopravcům není příliš obvyklý. V rámci tramvají řady T byly dalším zákazníkům předávány jen vozy T2R a později i několik repasovaných vozů T3 do Liberce. V roce 2000 poté byla odprodána jedna tramvaj do Ruska, konkrétně do Iževsku. Jednalo se o vůz T3R.P ev. č. 971, který představoval vzorovou modernizaci pro ruského zákazníka.

Další tramvaje typu T3 byly zpravidla v Ostravě sešrotovány, neboť byly v průběhu uplynulých 10 let používány jako základ pro tzv. modernizace, kdy však novostavba vozů VarioLF neměla s původními vozy prakticky nic společného. Starší tramvaje ovšem musely být fyzicky zlikvidovány. Vlna přestaveb tramvají se ale po roce 2014 zastavila a ostravský DP nabídl celkem 10 starších vozů T3 a T3G (s výzbrojí TV8), z nichž některé byly poškozeny při dopravních nehodách, k odprodeji. O jejich koupi projevily zájem různé soukromé subjekty.

Jedním z odprodaných vozů je také vůz T3SUCS ev. č. 918. Na fotografii je zachycen v březnu 2012 na Svinovských mostech. (foto: Libor Hinčica)

Jedním z odprodaných vozů je také vůz T3SUCS ev. č. 918. Na fotografii je zachycen v březnu 2012 na Svinovských mostech. (foto: Libor Hinčica)

Jako první opustil Ostravu vůz ev. č. 921, z nějž se stal netradiční poutač na restauraci ve Valašském Meziříčí. Přečíst si o tomto vozidle můžete například zde. Ve čtvrtek 31. 3. 2016 poté vyjelo z Ostravy hned pět silničních trajlerů s naloženými tramvajemi, jejichž cílovou destinací je ukrajinský Charkov. Příchod vozů do tohoto významného ukrajinského centra na východě Ukrajiny (které ale na rozdíl od jiných měst v oblasti zůstalo věrné kyjevské vládě) je očekáván v příštím týdnu.  

Konkrétně byly na Ukrajinu odprodány vozy původních ev. č. 901 (r. v. 1982), 913, 915, 918 (r. v. 1983) a 924 (r. v. 1985). Zajímavostí je vůz ev. č. 901, který byl reprezentantem typu T3SU, jenž byl do vybraných českých a slovenských měst (Prahy, Ostravy, Košic, Liberce, Bratislavy, Plzně a Mostu) dodáván v roce 1982 po obnovení produkce tramvají T3 pro československé dopravce (tato produkce byla zastavena v roce 1976 s tím, že závod ČKD Tatra měl zajistit výrobu nového moderního typu tramvaje, z čehož ale sešlo). Ostrava obdržela v roce 1982 celkem pět těchto tramvají (ev. č. 901–905), které svým provedením odpovídaly téměř kompletně vozům dodávaným do SSSR. Na reportáž z dodávek prvních vozidel T3SU do Ostravy se můžete podívat pod tímto odkazem. Později dodávané vozy T3 již odpovídaly verzi T3SUCS z tzv. exportního souběhu, přičemž tyto tramvaje byly požadavkům československých zákazníků uzpůsobeny již více. Do této kategorie vozů se řadí všechny ostatní zmíněné odprodané vozy.