Škodovka dodá další tramvaje do Rigy

Další úspěch na zahraničních trzích má česká Škoda Transportation. Do lotyšského hlavního města Rigy dodá celkem 20 nových tramvají Škoda 15 T v tříčlánkovém a čtyřčlánkovém provedení. V Rize přitom vozy 15T již jezdí. V letech 2010–11 bylo dodáno celkem 20 vozů v tříčlánkovém provedení 15T Riga, na které navázalo v roce 2012 šest čtyřčlánkových vozů 15T1 Riga, které jsou s délkou 41 m nejdelšími tramvajemi, které doposud plzeňský strojírenský podnik vyrobil.

V Rize již 26 tramvají od Škodovky jezdí. V roce 2017 se jejich řady opět rozšíří. (foto: Ing. Filip Jiřík)

V Rize již 26 tramvají od Škodovky jezdí. V roce 2017 se jejich řady opět rozšíří. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Nová zakázka předpokládá dodání 15 tříčlánkových vozů (ForCity Alfa 15 T RIGA 2)  a 5 čtyřčlákových vozů (ForCity Alda 15T Riga 2A), jejichž dodávky by měly být zahájeny již v roce 2017. Celková hodnota kontraktu činí 62,6 mil. €, tedy zhruba 1,7 mld. Kč. Vítězství Škody Transportation bylo potvrzeno dne 27. 4. 2016. Kromě dodávky samotných vozidel, jež mají prodlouženou záruku na tři roky, bude Škodovka dle podmínek smlouvy zajišťovat také jejich údržbu a dodávky náhradních dílů po dobu třiceti let.

Výběrové řízení na nové tramvaje bylo vypsáno v září 2015 a o zakázku se vedle české firmy ucházely také společnosti Stadler a PESA, které ale již v říjnu 2015 podaly protest proti podmínkám zadávacího řízení s tím, že technické podmínky zvýhodňují řešení užívané českým výrobcem. Ze strany lotyšských úřadů ale byly jakékoli pochybnosti v tendru vyloučeny. Přesto se polská PESA odhodlala v únoru 2016 ještě k jednomu pokusu o revizi tendru a podala stížnost přímo na lotyšský úřad zabývající se veřejnými zakázkami. Také ten ale smetl připomínky polského producenta ze stolu jako bezpředmětné, takže soutěž mohla pokračovat. Oba konkurenční výrobci – PESA i Stadler – se sice snažili nadále přihlásit, podle vyjádření dopravce však jeden nesplnit požadavky zadávacího řízení a druhý nakonec nabídku do stanoveného termínu nabídku vůbec nepředložil.

Doplňme, že původní předpokládaná hodnota zakázky činila 70 mil. € a že tramvaje by měly být nasazeny na tramvajové lince č. 4. Další výběrové řízení na nové tramvaje v Rize lze očekávat v souvislosti s plánem města na rozvoj tramvajové dopravy (vzniknout by měla zcela nová 3,6 km dlouhá trať, pro jejíž obsluhu by mělo být pořízeno až 12 vozidel).