Menu

Alstom představil tramvaj pro neexistující město

Designové řešení tramvaje Alstom Citadis pro Lusail. (zdroj: Alstom)
Designové řešení tramvaje Alstom Citadis pro Lusail. (zdroj: Alstom)
Stáhnout PDF
Nezařazené
22. 04. 2016 08:29
Redakce
2 minuty čtení

Emirát Katar v Perském zálivu se podobně jako další emiráty v oblasti může pyšnit obrovským jměním, které investuje do rozvoje svého území s cílem podpořit mj. turistický ruch. Turistickým fenoménem v oblasti je dnes Dubaj, kdo však ví, jak tomu bude za pár let. Část turistů se totiž možná přesune do města Lusail v Kataru. Že jste o tomto městě nikdy neslyšeli? Není divu. Město totiž neexistuje.

Designové řešení tramvaje Alstom Citadis pro Lusail. (zdroj: Alstom)

Katar se totiž rozhodl, že na břehu Perského zálivu – zhruba 23 km od centra hlavního města Dauhá – vybuduje zcela nové město na ploše přes 35 km2, kde by mělo nalézt domov okolo 260 000 lidí. Plánovány zde jsou umělé přístavy, rezidenční čtvrtě, umělé ostrovy, komerční části, obchodní centra a další prostory pro volnočasové aktivity, golfová hřiště apod. Stavba nového města začala v roce 2006 a Katar se pyšní tím, že by při výstavbě měly být použity nejmodernější technologie tak, aby byla zajištěna dlouhodobá udržitelnost projektu, ale i jeho ekologická šetrnost. Součástí projektu je také nezbytná výstavba dopravní infrastruktury, která má zahrnovat také kolejovou dopravu. Páteř systému má tvořit metro, které bude spojovat Lusail s hlavní městem Dauhá. V samotném městě má pak vzniknout moderní tramvajový systém nazývaný jako Lusail Light Rail Transit (LLRT).

Ve vizualizaci města Lusail se objevuje upravené provedení tramvaje Škoda 19T pro Wrocław. (zdroj: http://www.qr.com.qa)

Celkem se počítá s vybudováním sítě čtyř linek, které budou provozovány na síti o délce 38,5 km. Zhruba 15 km tratí má být řešeno jako dvoukolejných vedených po povrchu, dalších 5,5 km bude jednokolejných a zhruba 10 km má být dvoukolejných a vedených v podzemí. V celé síti se počítá s využitím spodního přívodu proudu (systém APS). Celkem má vzniknout 32 stanic (některé zdroje uvádějí 37, případně 30), z nichž 25 bude povrchových (s bočními či středovými nástupišti) a 7 podzemních. Vybudován bude také jeden viadukt, který umožní přestup na vlaky regionálních železnic. Tramvaje mají mít k dispozici jednu vozovnu s veškerým potřebným zařízením pro údržbu a testovací kolejí.

Lusail v říjnu 2006. (zdroj: http://www.qr.com.qa)

Provozovatelem tramvajového provozu má být společnost Qatar Rail, tedy místní železniční dopravce. Výstavbu pak zajišťuje konsorcium firem Alstom a místní společnost QDVC, které uspělo ve výběrovém řízení. Slavnostního podpisu smlouvy v červnu 2014 v Paříži se účastnil jak nejvyšší představitel katarského emirátu, tak francouzský prezident. Alstom je v kontraktu zodpovědný mj. za dodávku vozidel na veleúspěšné platformě Alstom Citadis. Celková hodnota zakázky pro Alstom činí 450 mil. € a v případě využití opce na nákup dalších 32 tramvají se může jednat až o 750 mil. €. V rámci první etapy však bude dodáno jen 35 vozů o délce 33 m. Spuštění provozu se předpokládá v roce 2018.

Lusail v říjnu 2010. (zdroj: http://www.qr.com.qa)

V dubnu 2016 byl slavnostně představen design nových vozidel. Jak se mohli čtenáři přesvědčit v našem seriálu o francouzských tramvajích, z hlediska designu není u tramvají Citadis prakticky nic nemožného a výrobce nabízí opravdu široké spektrum nejrůznějších provedení. Design tramvají pro Lusail byl inspirován místními typickými loděmi nazývanými anglicky dhow. S odkazem na moře bylo voleno také barevné řešení v odstínech modré barvy, v interiéru bude naopak převládat žlutá barva. Výroba prvních 5 tramvají proběhne v závodě v La Rochelle ve Francii, zbylých 30 bude vyrobeno ve španělské Barceloně.

Lusail v lednu 2015. (zdroj: http://www.qr.com.qa) Takto by mělo město Lusail vypadat. Místní fotbalový stadion by měl v roce 2022 přivítat mistrovství světa ve fotbale. (zdroj: wikipedia.org)

Podobné články