Rakouský Linz otevřel novou tramvajovou trať

První část nové tramvajové tratě známé jako projekt StadtRegio-Tram Traun v rakouském Linci se dočkala svého uvedení do provozu dne 25. 2. 2016. Prodloužení úzkorozchodné tratě (900 mm) linky číslo 3 je vedeno ze současné konečné Doblerholz na Trauner Kreuzung, přičemž délka úseku je 2,7 km. Na novostavbě se nachází celkem 5 zastávek.

Tramvaj Cityrunner od Bombardieru sloužící v rakouském Linci. (foto: Linz AG)

Tramvaj Cityrunner od Bombardieru sloužící v rakouském Linci. (foto: Linz AG)

Tramvajová doprava v Linci nedaleko českých hranic je tvořena systémem tří typických městských linek, a poté turisticky atraktivní Pöstlingbergbahn (linka č. 50). Současné prodloužení linky číslo 3 je součástí většího ambiciózního projektu na stavbu nových tratí, které by měly být vedeny mimo hranice města. První část projektu, pro něž se později vžilo pojmenování StadtRegio-Tram Traun, představovala ryze městský úsek od nádraží do Weingartshofenu (Doblerholz) o délce 5,3 km, který je částečně řešen jako podzemní. Původně mělo dojít ke stavbě tohoto úseku mezi léty 2007–11, nakonec ale došlo ke zpoždění a trať se otevřela až v roce 2011. Ukončení tratě v oblasti Doblerholz bylo ve své době značně kritizováno, neboť se v oblasti v době přípravy nenacházely žádné logické cíle cest, které by měly přinést očekávaný počet pasažérů, přesto se podařilo brzy atakovat i velmi optimisticky nastavené prognózy počtu cestujících a tramvaj si velmi rychle našla své pasažéry i přes zdánlivě nelogické ukončení.  

Nyní se podařilo dokončit stavbu dalšího úseku tratě směrem do Traunu. Stavba této části trasy začala v dubnu 2014, přičemž otevření bylo rozděleno na dvě etapy. První se odehrálo nedávno – 25. 2. 2016 byla prodloužena linka č. 3 ke konečné Trauner Kreuzung, kde bylo mj. vybudováno také velké záchytné parkoviště P+R (Park and Ride) pro 125 automobilů. Další úsek o délce 1,8 km se třemi zastávkami by měl být uveden do provozu dne 2. 9. 2016 a směřovat bude až na konečnou Schloss Traun. Jezdit by sem měla nová tramvajová linka č. 4. Celkové náklady za oba úseky by měly činit cca 75 mil. €, parkoviště poté spolklo cca 3 mil. €.

Výhledově se plánuje další prodloužení tramvaj z Traunu směrem do Haidu (obec Ansfelden), případně až do obce Nettingsdorf. Teprve tehdy by se z tratě stala skutečná StadtRegio-Tram, tedy příměstská dráha vedena daleko za hranice města. Velkou překážkou pro pokračování projektu je ale rozdílná připravenost jednotlivých částí budoucí tratě na území obcí, jimiž by měla dráha projíždět a které by se měly na její výstavbě (a následném provozu) finančně podílet.