Chrudimští se prvně svezou elektrobusem, Arriva ho bude testovat dva týdny

V pátek odpoledne vyjel ve 13:05 na linku číslo 4 chrudimské MHD elektrobus SOR EBN 8. Arriva východní Čechy ho má zapůjčený k testovacímu provozu až do 20. března 2016 a během této doby se s ním cestující potkají na linkách 1, 2, 3 a 4. Jeho každodenní ranní řidičkou v chrudimských ulicích bude paní Hana Zahradníková.

„Elektrobus měří 8 metrů, uvnitř je 16 sedaček a místo pro kočárek nebo invalidní vozík,“ říká ředitel Arrivy východní Čechy Jindřich Poláček. „Výrobcem je východočeská firma SOR Libchavy, elektrobus to tak k nám měl jen kousek. V garážích jsme mu ve čtvrtek postavili dobíjecí stanici a dnes odpoledne může vyrazit do provozu s cestujícími.“

SOR EBN 8 na ilustrační fotografii. (zdroj: Arriva Výcodní Čechy)

SOR EBN 8 na ilustrační fotografii. (zdroj: Arriva Výcodní Čechy)

Kdy a kde můžete potkat chrudimský elektrobus?

V pracovní dny:

• Linka číslo 1: 8:33–12:00, 14:33–18:43

• Linka číslo 2: 4:25–4:40, 7:28–7:48, 21:30–22:10

• Linka číslo 3: 4:42–7:25, 19:17–21:22, 22:38–22:58

•  Linka číslo 4: 13:05–14:32, 18:55–19:07, 22:25–22:37.

V sobotu bude elektrobus v provozu v chrudimských ulicích od 13 do 21 hodin střídavě na linkách č. 3 a 4.

Proč testuje Arriva elektrobus v Chrudimi

„Chtěl bych elektrobus ukázat v provozu cestujícím i zástupcům měst a obcí v našem regionu. Je sám o sobě dražší než běžné naftové autobusy, ale teď by mohla být šance požádat na jejich nákup o evropské dotace,“ doplnil Poláček. „Ekologická doprava má smysl i v menších městech, jako je Chrudim. V Arrivě provozujeme už tři elektrobusy – jeden v Jeseníkách a dva v Praze. Rád bych jejich provoz rozšířil, aby v tomto výčtu figurovaly i východní a střední Čechy.“

Elektrobus bude nasazen v pravidelném provozu na běžných spojích chrudimské MHD. Cestující se jím mohou svést za stejných podmínek, jako jakýmkoliv jiným autobusem ve městě „Jedná se o testovací provoz, proto se může stát, že v některých případech bude muset do garáže na testy, prohlídku, dobíjení a podobně, v takovém případě by za něj zaskočil klasický naftový autobus, budeme se ale snažit, aby jezdil každý den co nejvíc,“ uzavřel Jindřich Poláček.

Na jedno nabití ujede elektrobus 130–150 km. Maximální dojezd prázdného vozidla může být až 250 km, ale záleží na typu provozu, ve kterém se pohybuje. Baterie se dobíjí dvěma způsoby – pomalým nabíjením 3× 400 V/32 A, nebo rychlonabíjením 3× 400 V/250 A. Dobíjení z 30 % na 100 % kapacity trvá v prvním případě 7–8 hodin, ve druhém maximálně hodinu.

Při brždění nebo jízdě z kopce vozidlo rekuperuje a dobíjí touto energií vlastní baterie. Velmi dobře se elektrobus chová na sněhu, pomáhá mu zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi. „První elektrobusy jsou v provozu 5 let a stále jezdí na první sadu baterií s drobnou obměnou jednotlivých článků,“ říká Aleš Lipavský, zástupce obchodního ředitele SOR.