Volvo uspělo se svými hybridy a elektrobusy v Belgii

Švédské Volvo patří mezi lídry trhu v oblasti hybridních autobusů a v loňském roce představilo také své první elektrobusy, které jsou v testovacím režimu nasazeny do provozu např. v Göteborgu. V únoru 2016 si objednalo flotilu celkem 13 nových autobusů od Volva belgické město Namur. Jedná se o největší jednorázovou dodávku vozidel moderní generace městských autobusů Volvo.

Volvo 7900 Electric je v modelové řadě autobusů od Volva novinkou. Od prvních elektrobusů provozovaných v Göteborgu se zásadně liší. (foto: Volvo Buses)

Volvo 7900 Electric je v modelové řadě autobusů od Volva novinkou. Od prvních elektrobusů provozovaných v Göteborgu se zásadně liší. (foto: Volvo Buses)

Volvo se přitom v nedávné minulosti odhodlalo k odvážnému kroku. Na přecpaném evropském trhu se rozhodlo vyklidit pozice v oblasti dodávek klasických dieselových městských autobusů a dopravcům nabízí jen vysoce moderní technologie pro užití ve veřejné dopravě – konkrétně hybridní autobusy a elektrobusy. Současná generace hybridních autobusů Volvo 7900 Electric Hybrid přitom funguje jako „parciální hybrid“. Část trasy – v délce cca 7 km – zvládne hybrid ujet v čistě elektrickém režimu na baterie, poté už přichází ke slovu dieselový motor, nicméně rozjezdy a jízda malou rychlostí se stále odehrávají v bateriovém módu. Díky tomu je při oběhu na 10km lince spotřeba hybridů asi 60 % menší v porovnání s klasickým dieselovým vozem s motorem EURO 6 (jenž je sám o sobě velmi úsporný). Baterie se ovšem v rámci úseku pojížděného na diesel nestíhají nabít, a tak je nutné mít pro tento typ hybridů vybudovanou nabíjecí infrastrukturu. Na druhé straně jsou ale vozidla mnohem méně vystavována riziku, že se například nestihnou během odstavení na konečné nabít.

Belgické město Namur, v němž žije necelých 110 000 obyvatel, si popisovaných hybridů objednalo 11. K nim si pak přiobjednalo navíc ještě dva elektrobusy, jež jsou známy jako Volvo 7900 Electric. Tyto elektrobusy jsou určeny pro rychlonabíjení, které v provozu zabere cca 6 minut. Tomu jsou uzpůsobeny také baterie, které jsou méně náchylné k častému nabíjení a jejichž kapacita činí jen 76 kWh. Kapacita elektrobusu od Volva přitom činí 105 cestujících.

Dopravce MHD v Namuru – společnost TEC – si všech 13 vozidel objednalo s kompletním servisem. Volvo tedy ponese kompletní zodpovědnost za nabíjecí infrastrukturu, vozidla, údržbu hybridů i elektrobusů, údržbu baterií, přičemž dopravce bude za tento servis platit měsíční paušál. Doplňme, že nabíjecí infrastrukturu dodá pro vozidla společnost ABB, elektrická část vozidel je výsledkem spolupráce mezi Volvem a Siemensem.