Menu

Budapešťský DP se vzdává příměstské železnice HÉV

Důvodem k převzetí příměstské železnice BHÉV do rukou MÁV je možnost financování nových jednotek skrze fondy EU: (foto: Daniel Košťál) 
Důvodem k převzetí příměstské železnice BHÉV do rukou MÁV je možnost financování nových jednotek skrze fondy EU: (foto: Daniel Košťál) 
Stáhnout PDF
Nezařazené
03. 03. 2016 08:50
Redakce
1 minuta čtení

Budapešť je pro fanoušky veřejné dopravy místem, kde si musí každý přijít na své. Nalezneme zde tramvaje, trolejbusy, autobusy, příměstskou železnici, dva druhy metra, lanové dráhy, lodní dopravu či ozubnicovou železnici, a to vše pod správou budapešťského DP – BKV. Příměstská železnice známá jako HÉV (případně BHÉV, tj. Budapesti Helyiérdekű Vasút) by ovšem měla ze správy dopravce z větší části odpadnout. Novým provozovatelem se totiž na základě dohody mezi městem a ministerstvem pro místní rozvoj stane železniční provozovatel MÁV.

Důvodem k převzetí příměstské železnice BHÉV do rukou MÁV je možnost financování nových jednotek skrze fondy EU: (foto: Daniel Košťál) 

Systém HÉV tvoří systém čtyř vzájemně nepropojených tras (na nichž je provozováno 5 linek), které spojují okrajové části Budapeště a přilehlá sídla. Původně vznikly tratě jako odbočky železniční sítě a k jejich sloučení pod jednoho provozovatele došlo před druhou světovou válkou. Po druhé světové válce a znárodnění byla železnice předána pod železničního dopravce MÁV, nicméně v 60. letech přešel provoz pod městský dopravní podnik BKV. Dlouhodobým výhledovým záměrem bylo vytvořit propojení vybraných úseků HÉV pomocí podzemních úseků, a transformovat tak současný systém na plnohodnotné metro. Z těchto plánů ale nakonec nešlo. Namísto rozvoje pod hlavičkou BKV by měla budoucnost systému spočívat na bedrech maďarských železnic.

Linka H7 by jako jediná měla zůstat pod BKV (budapešťský DP). Čekat ji však má přestavba na tramvaj. (foto: Daniel Košťál)

Důvodem ke změně provozovatele je skutečnost, že na tratích jsou dlouhodobě provozované zastaralé jednotky vyrobené ještě ve východní Německu, přičemž DP nebyl dlouhodobě schopen sehnat finanční prostředky na nákup nových vlaků a ani v nadcházejícím období do roku 2020, kdy jsou vypsány nové výzvy na dotace z EU, neměl DP možnost zajistit nákup souprav za přispění evropské pokladny. Oproti tomu železniční dopravce MÁV bude moct na fondy v uvedeném období dosáhnout, což by mělo umožnit omladit flotilu přestárlého vozového parku. Společnost Stadler, která má v Maďarsku svůj výrobní závod, se již nechala slyšet, že je schopná pro systém HÉV vyvinout nové jednotky na bázi vlaků Flirt (ty od nás známe u dopravce LEO Express). 

Státní železnice MÁV by dle dohody s městem měly převzít provoz na čtyřech z pěti linek. Změní se tím i systém financování dopravy, protože doposud bylo objednavatelem dopravy město, nyní jím bude stát. Jediná linka, která by měla převedení pod správu MÁV uniknout, je linka H7. Ta totiž jako jediná neopouští hranice města. I její budoucnost coby typické příměstské železnice se zeleno-bílými soupravami by ale měla brzy skončit. Město by totiž rádo dráhu nechalo přestavět a napojilo ji na konečnou tramvajových linek čísel 1, 2, 4 a 6. Tím by se z této poslední linky HÉV pod správou BKV měla stát klasická tramvaj. Přerod trasy H7 na tramvaj je plánován do roku 2024. Doplňme, že v minulosti už několik tras původních linek HÉV bylo na tramvajové úplně nebo částečně přestavěno (dnešní linky č. 41 a 47), jiné pak byly integrovány do sítě maďarských železnic MÁV. 

Podobné články