Výrobci evropských elektrobusů se dohodli na otevřeném rozhraní pro nabíjení vozidel

Několik evropských výrobců elektrobusů – konkrétně firmy Irizar, Solaris, VDL a Volvo – souhlasili se zajištěním interoperatibility svých produktů při využívání nabíjecí infrastruktury od výrobců ABB, Heliox a Siemens.

Cílem tohoto kroku je usnadnit otázku budování nabíjecích stanic pro evropská města a eliminace nebezpečí pro dopravce s ohledem na užívání jediného druhu nabíjecí infrastruktury. Jednotná evropská standardizace eleketrobusů a jejich infrastruktury (CEN-CENECAL) je očekávána až pro rok 2019, mezinárodní certifikace (ISO/IEC) by měla vzniknout až v roce 2020.

Doposud nalezly shodu čtyři výrobci elektrobusů - mezi nimi i španělský Irizar. (foto: Irizar)

Doposud nalezly shodu čtyři výrobci elektrobusů - mezi nimi i španělský Irizar. (foto: Irizar)

Výše jmenovaná skupina evropských producentů elektrobusů se ovšem rozhodla poněkud předběhnout vývoj událostí a nastavit určitou standardizaci již nyní. Vzájemná funkčnost systémů nabíjení vozidel by se měla týkat jak rychlonabíjecí infrastruktury (na konečných zastávkách), tak řešení pomalého nabíjení vozidel. Zatím nalezli společnou řeč čtyři výrobci vozidel a tři výrobci nabíjecích zařízení, další evropští producenti však již byli k dohodě přizvání.

Dohoda předpokládá, že pro rychlonabíjení se stane základem systém s pantografem na střeše vozidel, zatímco pro pomalé nabíjení se převezme standard CCS pro elektromobily.